- Resandet ökar hela tiden, framför allt det långväga, säger Jan Kyrk, regionchef vid SJ som tog över trafiken efter BK Tåg i maj 2005.
Vägen till framgång har gått via rejält sänkta biljettpriser.
- Det första vi gjorde var att sänka priserna med tjugo procent.
Dessutom har SJ, med förhållandevis små medel, marknadsfört sträckan tillsammans med Östgötatrafiken, Kalmar länstrafik och tågpersonalen.
- Det är inte världens snabbaste tåg, men kanske bästa. De är behagliga och sköna att åka med.
Under fem veckor i somras gick det att åka med Kustpilen hela vägen mellan Kalmar och Stockholm.
- Det fungerade jättebra med många resenärer så vi är helnöjda.
Däremot blir det ingen fortsättning på turerna till Stockholm nästa sommar. Då tar bolaget Veolia transport över i förarhytten på Kustpilen.
Men SJ fortsätter att hålla ett vakande öga över Stångådalsbanan, enligt Jan Kyrk.
- Vi bryr oss väldigt mycket. Den ingår i ett fintrådigt linjenät och rent egoistiskt tjänar SJ pengar på att många resenärer kan komma med tåg till Linköping för vidare resande.
Den pågående debatten kring klimatfrågan i kombination med trafiksäkerhet och möjlighet att jobba under resan gör att tågtrafiken i Sverige kör i medvind.
- Ja, det går riktigt, riktigt bra just nu.