Kustpilen går som tåget

Tågresenärerna på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping blir bara fler och fler.

Foto: Fotograf saknas!

KISA2007-12-13 00:00

- Resandet ökar hela tiden, framför allt det långväga, säger Jan Kyrk, regionchef vid SJ som tog över trafiken efter BK Tåg i maj 2005.

Sänkta biljettpriser

Vägen till framgång har gått via rejält sänkta biljettpriser.

- Det första vi gjorde var att sänka priserna med tjugo procent.

Dessutom har SJ, med förhållandevis små medel, marknadsfört sträckan tillsammans med Östgötatrafiken, Kalmar länstrafik och tågpersonalen.

- Det är inte världens snabbaste tåg, men kanske bästa. De är behagliga och sköna att åka med.

Under fem veckor i somras gick det att åka med Kustpilen hela vägen mellan Kalmar och Stockholm.

- Det fungerade jättebra med många resenärer så vi är helnöjda.

Däremot blir det ingen fortsättning på turerna till Stockholm nästa sommar. Då tar bolaget Veolia transport över i förarhytten på Kustpilen.

Men SJ fortsätter att hålla ett vakande öga över Stångådalsbanan, enligt Jan Kyrk.

"Vi bryr oss väldigt mycket"

- Vi bryr oss väldigt mycket. Den ingår i ett fintrådigt linjenät och rent egoistiskt tjänar SJ pengar på att många resenärer kan komma med tåg till Linköping för vidare resande.

Den pågående debatten kring klimatfrågan i kombination med trafiksäkerhet och möjlighet att jobba under resan gör att tågtrafiken i Sverige kör i medvind.

- Ja, det går riktigt, riktigt bra just nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om