Det var i januari som KLT valde att slopa hållplatsen vid Rimforsa brygga och Kinda kanal.
Syftet var att etablera kvalitet och punktlighet på Stångådalsbanan efter höstens och den inledande vinterns tågfiasko.
Kompromiss efter kritikBeslutet fick kritik av kanalbolaget Rederi Kinda, Östgötatrafiken och Kinda kommun. KLT svarade på måndagen med en kompromiss.
- Vi gör ett undantag i sommar. Nästa år får kanalbolaget bygga upp en egen logistiklösning, säger trafikbolagets marknadschef Christer Olsson.
KLT:s tillfälliga kursändring innebär att tåget från Rimforsa mot Linköping vid 17-tiden stannar i höjd med kanalbryggan i sommar. Då kan M/F Kinds passagerare kliva av båten och sedan promenera ett hundratal meter till tåget.
Däremot blir det inget stopp för tåg söderut i början av dagen. Det betyder att tågpassagerare som vill gå ombord på Kind på morgonen får ta sig till båtbryggan vid Björksund på egen hand.
Glad och irriteradMarianne Trygg, vd vid Rederi Kinda, är glad över att det åtminstone blir ett tågstopp varje dag.
- Det betyder jättemycket.
Samtidigt är hon irriterad över Christer Olssons uttalande att kanalbolaget får hitta en egen lösning till nästa år.
- Det här handlar inte bara om kanalbolaget utan om många näringsidkare i framför allt Kinda som blir berörda. Men det vägrar tydligen KLT att inse.
- Men kampen är inte över än.