- Det är inte bombsäkert än, men allt talar för att vi kör under fem veckor i juli och början av augusti, säger Jan Kyrk, regionchef vid SJ.
Tanken är att erbjuda resenärer en tidig avgång från Stockholm via Linköping och Stångådalsbanan till Kalmar.
- Då ska man kunna åka till exempelvis Astrid Lindgrens värld i Vimmerby eller ner mot Kalmar över dagen.
Runt åtta-snåret på kvällen ska Kustpilen gå i retur mot Stockholm.
Direktförbindelsen mellan Kalmar och Stockholm försvann 2003 när
BK Tåg tog över trafiken på banan från SJ. Bolagen kunde dock inte komma överens om hur mycket ersättning SJ skulle ha för att släppa ensamrätten på sträckan mellan Linköping och Stockholm. Följden blev att Kustpilen bara körde mellan Kalmar och Linköping.
Två år senare, 2005, gick BK Tåg i konkurs. Enligt företagsledningen var resenärerna för få eftersom de inte längre kunde åka hela vägen till Stockholm. SJ tog över trafiken och enligt Jan Kyrk har resandet på Stångådalsbanan ökat.
- Ja, och det rejält. Framför allt långresandet.
Betyder det att direkttågen mellan Stockholm och Kalmar kommer tillbaka i den ordinarie tidtabellen framöver?
- Då krävs att det finns tillräckligt med fordon. Men vi tror mycket på den här sträckan och därför vill vi testa med en tur i sommar först.