– Ett historiskt ögonblick och oerhört positivt för Kinda, sa kommunalrådet Hans Måhagen (S) när han invigde anläggningen.
Starten markerades med att han tillsammans med Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken, tryckte in en laddningskabel i en elbil.
Den nya laddstationen mellan Café Vråken och Dalkulla har uttag som passar till alla elbilar.
Bakom investeringen står Tekniska verken som satsar hårt på elbilsladdning i regionen i samarbete med Klimatklivet (se faktaruta).
Enligt Klas Gustafsson är 80 procent av alla privata bilresor i landet förhållandevis korta.
– Fem mil eller kortare, så det här är ett alternativ för alla.
Bilen som invigningsladdades tillhör Catarina Olsson.
– Jag har ett stort miljöengagemang.
Huset där hon bor två mil utanför Kisa har solceller för vatten och el sedan flera år tillbaka.
Inför varje resa tankar hon bilen vid husknuten.
– Det är klart billigare och jag slipper en massa service med avgasrör och oljor som måste bytas.
Vid årsskiftet fanns 28 113 elbilar i Sverige vilket kan jämföras 3 000 år 2014.
När kommer klimatvänligare bilar att dominera fordonsparken som nu till största delen består av diesel- och bensindrivna åkdon?
Klas Gustafsson igen:
– Svårt att säga, men det är en snabb utveckling där allt behövs, från biogas och etanol till el under ytterligare ett tiotal år.
En avgörande faktor är prisutvecklingen för elbilar. Priserna sjunker, enligt Klas Gustafsson.
– De faller snabbare än de prognoser som gjordes för tre år sedan.