– Det var en patient som bor i Kisa men är listad på vårdcentralen i Österbymo som berättade att hen i fredags blivit uppringd av någon som sa sig vara från Kisa vårdcentral, berättar Cecilia Johansson.
Eftersom patienten inte har Kisa som vårdcentral, blev hen misstänksam och hörde av sig till vårdcentralen i Österbymo.
– Den som ringde upp sa sig heta Andreas Westin, och sa sig vara från vårdcentralen och erbjuda en hälsoundersökning, säger Cecilia.
När man själv till exempel ska logga in på 1177 Mina sidor för att boka tid eller beställa medicin får man identifiera sig med bank-id.
– Men när vi ringer upp ber vi aldrig om det, säger Cecilia Johansson.
Under måndagsförmiddagen (23 september) hörde tre patienter av sig. De hade blivit uppringda för att omboka sina tider och att de var välkomna till vårdcentralen.
– Idag var uppringarna både män och kvinnor, enligt patienterna, säger Cecilia.
Hon berättar att de inte fått indikationer om liknande bluffsamtal från andra vårdcentraler i länet.
– Vi vet inte heller om någon har gått på det, eller om det är fler som blivit uppringda. När det gäller ens vård kan man lätt vara lite godtrogen.
Vårdcentralen har gått ut med information om samtalen på sin Instagram.
– Vi vill inte att någon ska råka illa ut. De här uppringarna spelar på människors sårbarhet.
Vad ska man göra om man som patient får ett sådant här samtal?
– Lägga på luren direkt och höra av sig till polisen. Och man är alltid välkommen att höra av sig till oss om man har några frågor.