Sträckan Kisa-Linköping på riksväg 34 mäter ca fem mil. Vägen är hårt belastad. Antalet tunga fordon ökar kraftigt. Olyckorna är många.
Enligt Vägverkets förstudie ska vägen kompletteras med mitträcken, plus vissa avsnitt med omkörningsfiler - till exempel vid backarna strax norr om Slätmon.
Att behovet av trafiksäkerhetsfrämjande åtgärder är stort betyder inte att projektet blir av. Hindren är flera.
- Under hösten kallar vi till informationsmöte med markägare och andra berörda eller intresserade, säger Mats Pettersson.
- Vidare ska länsstyrelsen yttra sig när det gäller projektets eventuella miljöpåverkan. Att vi i Vägverket sydöst prioriterar den aktuella sträckan på riksväg 34 utgör ingen garanti för att vägbygget kan starta som vi hoppas. Det är många vägar som slåss om pengarna.
Projektet kostnadsberäknas till närmare 150 miljoner kronor. Blir det av utgår arbetet från Kåparpsrondellen i Linköping och vidare söderut.
- Så vill åtminstone vi ha det, eftersom trafikintensiteten är störst strax söder om Linköping, säger Mats Pettersson.