Föreningen vänder sig i en skrivelse till de fyra kommunerna Kinda, Linköping, Vimmerby och Hultsfred. Förslaget är att kommunerna delar på kostnaderna för ett länståg tur och retur Linköping--Hultsfred varje vardag.
Enligt föreslagen tidtabell ska tåget gå från Linköping 06.56 och vara framme i Hultsfred 08.50. Efter ett kort uppehåll rullar det tillbaka med start 09.00 och är tillbaka i Linköping 10.55.
Tanken är att tåget ska stanna på de mindre orterna utmed Stångådalsbanan. Det betyder att resenärer från exempelvis Gullringen, Opphem, Bestorp och ytterligare ett tiotal platser skulle kunna använda sig av tåget.
Årskostnaden för kommunerna blir cirka en halv miljon kronor enligt Järnvägsfrämjandet. I kalkylen är inte intäkter från biljettförsäljning medräknade.
Motorvagnarna av typ Y1, som tidigare har trafikerat banan, ska säljas inom kort. För att behålla åtminstone ett av dem krävs att berörda kommuner bestämmer sig senast den 20 mars.
Kindas kommunalråd Anders Ljung (c) har varit i kontakt med kollegor i de tre andra kommunerna.
-- Vi ska försöka få till ett gemensamt svar.
Är Järnvägsfrämjandets förslag intressant?
-- Nja, jag vill inte föregå något, men det här är ju inget för våra arbetare för att kunna åka till Linköping och jobba. Det är mer ett tåg mitt på dagen, så det är väl inte så intressant kanske av de signaler jag har fått.
-- Dessutom är det en ganska stor penning, en halv miljon, som det rör sig om för vår del.