Omstridd järnväg lockar allt fler

Siffrorna pekar uppåt för resandet på järnvägen mellan Linköping och Kalmar. Samtidigt väntar riksdagsbeslut som blir avgörande för Stångådalsbanans framtid.

Ljusning. Resandet på Stångådalsbanan ökar, men det är ovisst hur det blir med den regionala järnvägslinjen inom en snar framtid.

Ljusning. Resandet på Stångådalsbanan ökar, men det är ovisst hur det blir med den regionala järnvägslinjen inom en snar framtid.

Foto: Peter Jigerström/arkiv

KISA2016-07-21 07:00

Enligt statistik för perioden 1996–2015 blev 2015 ett rekordår med 18 970 resenärer på sträckan Linköping-Kalmar.

En rejäl förbättring jämfört med de 11 687 personer som valde att ta tåget 2014.

– Ja, resandet har ökat betydligt på Stångådalsbanan det senaste året, säger Carl-Gustaf Åberg, tågansvarig vid Kalmar länstrafik (KLT).

Mest i Kalmar län

Framför allt är det inom Kalmar län som ökningen märks mest.

– Mycket beror på våra nya svenskar och människor som söker asyl. Det finns flyktingboende i både Hultsfred och Högsby.

– Men vi ser också en ökning bland andra medborgare.

En ytterligare förklaring till uppgången är satsningen på att marknadsföra Stångådalsbanan som resväg mellan Kalmar och Stockholm i stället för den traditionella rutten Kalmar-Alvesta-Stockholm.

Bottennapp

Däremot står resandet på Stångådalsbanan och stampar när det gäller Östergötland efter rekordåren 2005 och 2010.

Noteringen från 2015 är den lägsta sedan 1996. Carl-Gustaf Åberg har ingen direkt förklaring, men säger:

– Det var väldigt stora problem med fordonen och inställda turer förra våren och sommaren, även om det drabbade Tjustbanan (Västervik-Åtvidaberg-Linköping) mest.

Nu hoppas han på bättre siffror när resultatet av den så kallade sommarräkningen för 2016 presenteras senare i år.

– Vi får signaler om mycket resande även i Östergötland, bland annat från vår operatör Transdev som kör tågen.

Ny verkstad

Krångel med trasiga tåg ska vara ett minne blott inom en snar framtid.

Kalmar kommuns fastighetsbolag bygger just nu en ny tågverkstad i Kalmar för ett hundra miljoner kronor.

– Det är en stor satsning där vi får underhåll av både el- och dieseltåg.

KLT kommer att ha egna tekniker på plats.

– Det ser vi som en stor fördel.

Avgörande beslut

En fördel vore också att få tillbaka möjligheten till direktresor Kalmar–Linköping-Stockholm, säger Carl-Gustaf Åberg.

– Tyvärr kan vi inte pressa in oss på södra stambanan eftersom det går så många tåg, men vi har inte släppt tanken.

En avgörande fråga för framtiden är också vilken väg regering och riksdag väljer för Stångådalsbanan. Antingen en omfattande upprustning eller att lämna den i nuvarande skick. Beslut väntas i höst.

– Vi väntar med spänning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om