Arbetet med förbifarten som ska avlasta Storgatan drar i gång tidigast 2016.
När förbifarten är byggd övertar Kinda kommun ansvaret för Storgatan från Trafikverket.
- Så länge kan politikerna inte vänta, säger Per Sandström, ansvarig för infrastrukturfrågor i regionförbundet Östsam.
- Politikerna måste göra sin hemläxa nu, och skriva avtal med Trafikverket så snart som möjligt.
- Dra lärdom av hur politikerna i Tranås agerade inför förbifarten där, säger Sandström.
Per Sandström, bosatt i Linköping och sommarboende i Kindabygden, ser Storgatan som en styggelse.
- Den är livsfarlig för barn, och att färdas på Storgatan kräver stor stresstålighet.
- Långtradarna ligger på rad och stressar bilisten.
I dag passerar drygt 5 000 fordon genom Kisa varje dygn. 20 procent är tung trafik.
- Genomfartstrafiken hämmar Kisas utveckling, säger Per Sandström.
- De där pollarna på Storgatan... det ser för jäkligt ut!
Utformningen av den "nya" Storgatan återkom som tema vid de tre politiska debatter som föregick valen i Kinda 2010. Politikerna sköt frågan på framtiden.
Företagarna och Svensk Handel mobiliserar för att etablera Kisa som ett levande handels- och servicecentrum. Samtidigt rullar arbetet med den fördjupade översiktsplanen på.
- Vår förhoppning är att vi ska arbeta tillsammans med kommunen, säger Bruno Larsson, Företagarna Kinda.