Målet är att höja trafiksäkerheten i den hårt belastade korsningen. Enligt Vägverkets beräkningar rullar 6 000 fordon per dygn genom Kisa där riksväg 34 och länsväg 134 möts. Tio procent av fordonen utgörs av stora, tunga och långa last- bilar. Rondellbygget inleds i det nordöstra hörnet där en gång- och cykelbana ska anläggas mellan Columbiafastigheten och bron över Kisaån.
-- Därefter fortsätter arbetet medsols, säger Vägverkets platschef Leif G Nilsson.
Arbetet ska pågå under hela sommaren med preliminärt avbrott för semester mellan den 15 juli och 5 augusti. Enligt Leif G Nilsson kan det stundtals bli svårt med framkomligheten för trafikanterna. I den täta trafiken blir också vägbygget en utsatt arbetsplats.
-- Jag har poängterat för jobbarna att vara försiktiga. De är oskyddade när de stora fordonen kommer, många i hög hastighet, så det är otäckt.
Kostnaden för rondellen är beräknad till cirka fyra miljoner kronor. Enligt Vägverket ska investeringen leda till:
n lägre hastighet i korsningen
n lägre hastighet före och efter korsningen
n kortare och därmed säkrare övergångsställen
n ökad framkomlighet på väg 134.
Dessutom kan stopplikten på 134 plockas bort. När rondellen är färdig ska dess nav prydas, och här vill kultur- och fritidsnämnden i Kinda ha förslag från allmänheten på utsmyckning.