Sedan några månader ingår Kinda i turistprojektet Swedengate. Ann Irene Joelssons Sverigebuss ska locka tyskar till Kindabygden.
Den går inte att missa. Bussen med texten Swedengate och bilder av röda stugor och norrsken är en ambulerande turistbyrå. I sommar åker den omkring i Sverige för att locka kunder, och i höst ska den förgylla vägarna i Tyskland och dra turister.
Bakom ratten sitter 74-åriga Ann Irene Joelsson. Hon startade företaget Swedengate för fem år sedan tillsammans med Cristoph Hein, en då sextonårig tysk med böjelse för Sverige och datorer.
I dag har deras tyska hemsida om Sverige 4 500 träffar per dag. Besökarna lotsas vidare till information olika svenska orter och turistattraktioner och kan bland annat boka stugor och se bilder från webbkameror i större städer. Att ha en sida inom Swedengate kostar 1000 euro per år. Kinda kommun är en av företagets nyaste kunder.
-- Jag träffade Ann Irene på turistmässan i Göteborg i våras. Det här projektet kändes rätt direkt: att genom bussen och hemsidan söka upp människor i Tyskland för att informera om Kinda, i stället för att de ska behöva hitta till oss, säger kommunens turistchef Ann-Louise Södersten.
Tyskarna utgör sjuttio procent av de utländska turisterna i Kinda, och nästan hälften av alla turister är utländska, enligt Ann-Louise Södersten.
Sedan april har hemsidan Swedengate genererat femhundra förfrågningar från tyskar om stugor i Kinda.
-- Vilken kraft det är i internet, säger Ann Irene Joelsson entusiastiskt.
Hon är ursprungligen från Norge, var turistchef i Uppvidinge kommun i tjugo år och hittade sedan kärleken i Hamburg. I Tyskland har hon bland annat arrangerat luciakonserter och Sverigefester på uppdrag av olika tyska kommuner.
-- Tyskarna vill komma till Sverige för att ta det lugnt, köra bil i lugnt tempo och uppleva stora ytor och natur, säger Ann Irene Joelsson.
-- Och får man dem hit en gång så blir de infekterade. Sverigeinfekterade.