Storgatan i Kisa är ett trafikmässigt inferno. Men det kan bli bättre.
Vägverket, som ansvarar för riksväg 34:s framfart, utreder just nu en rad åtgärder som kan minska olycksrisken och underlätta för gång- och cykeltrafikanter.
Klart är att en omläggning av asfalten på genomfarten är ett måste, enligt Jörgen Gustafsson, projektledare vid Vägverket.
-- Storgatan är nersliten och ska vi göra förbättringar i trafikmiljön gäller det att passa på när man gör en ny beläggning.
Målet är att få ner hastigheten genom Kisa och att skapa utrymme och trygghet för både gående och cyklister.
-- Ett sätt att nå målet är att begränsa bredden på körfältet, från dagens nio meter till sju meter.
Det ger plats för en kombinerad gång- och cykelbana utmed den västra sidan av riksvägen och en bredare gångbana på den östra sidan.
Går planerna i lås försvinner möjligheten att parkera på Storgatan.
-- Det här bygger på att all så kallad kantstensparkering försvinner. Den går inte att ha kvar eftersom den skymmmer för mycket och förstör möjligheten att skapa en bra vägmiljö.
Dessutom finns funderingar på att sänka hastigheten från 50 km/tim till 30 km/tim mellan Zdeborska-rondellen i söder och Stjärneboskolan i norr.
Än så länge ligger planerna på ritbordet. Vägverket har informerat Kinda kommun om sina tankegångar, men några förhandlingar är ännu inte inledda. Kommunens insats kan eventuellt bli att förhandla med berörda markägare, fixa grönytor utmed genomfarten och att genomföra ändringar i detaljplanen.
En kommunal uppgift blir också att ta fram parkeringsplatser för butiker och restauranger som drabbas av parkeringsförbudet.