Det anser S/M/KD-majoriteten som skakar nytt liv i projektet som lades på is våren 2015.
– Det är en viktig fråga och vi räknar med kompensation för att Trafikverket inte drar igång bygget av en förbifart (för riksväg 23/34 vid Kisa), säger Björn Hoflund.
Främsta skälet till att den planerade gång- och cykelvägen stoppades var det omfattande sprängningsarbete som hade krävts längs Kisasjöns strandlinje i höjd med bergsbranten vid hembygdsgården.
– Det var ett orimligt ingrepp.
Syftet var annars att erbjuda ett alternativ till den hårt trafikerade och delvis smala Enebygatan. Inte minst för barn och ungdomar som går och cyklar till och från Kisa fotbollsarena dag- och kvällstid.
”Det är en utsatt och farlig trafikmiljö”, sa Björn Hoflund i Corren i maj 2015.
Nu tar S/M/KD-majoriteten nya tag för att på nytt se över möjligheten att förverkliga den så kallade säkerhetsvägen.
– Vi gör ett tillägg i investeringsbudgeten för 2019, säger Björn Hoflund.
När frågan var som mest aktuell vintern/våren 2015 beräknades kostnaden för en gång- och cykelväg till cirka fyra miljoner kronor varav Trafikverket skulle bidra med 1,5 miljoner.
– Vi tror att det finns statliga pengar fortfarande.
Förslaget till säkerhetsväg kom ursprungligen från Kisadalens lokala vattenråd. Idén kläcktes 2012 i samband Värgårdsskolans ombyggnation och den blivande förvandlingen av Kisa idrottsplats till fotbollarena.