Skarpa kanter skadar däcken

-- Sedan ett par månader tjänar vi ovanligt mycket på att reparera bildäck. Det säger Staffan Söderberg på Söderbergs Gummiverkstad AB i Kisa. Det beror på att bilister får däcken sönderskurna av de vassa kantstenar som finns i anslutning till nya cirkulationsplatsen i korsningen Vimmerbyvägen-Storgatan.

Cirkulationsplatsens vassa kanter skär in i däcken som en kniv.

Cirkulationsplatsens vassa kanter skär in i däcken som en kniv.

Foto: Fotograf saknas!

kisa2002-11-08 07:24

Staffan konstaterar att de bilister som dyker upp på verkstaden med skadade däck och fälgar är både arga och ledsna.

-- De kan inte begripa varför kantstenarna måste vara så vassa att minsta lilla påkörning kan resultera i att däcken går sönder. Och lika förvånad är jag. Det vore ju så enkelt att fasa av lite grann.

-- Visst får vi in extra inkomster genom det här, men på det stora hela taget vill jag naturligtvis inte att bilister ska behöva drabbas genom att Vägverket gjort en felsatsning.

Två däck samtidigt

Staffan visar ett däck som han fick in på torsdagen. Efter kontakt med kantsten har däcket gått sönder på två ställen och dessutom har fälgen skadats.

-- För det mesta är det inget att göra åt däcken, de är så skadade att de måste kasseras. Ibland blir det hål i två däck efter en påkörning, det vill säga båda däcken på fordonets högra sida.

"Inget ska ändras"

Staffan Söderberg och berörda bilister är förstås medvetna om att man ska undvika att köra på kantstenarna.

-- Men saken är ju den att en hel del ändå gör det, någon gång. Och då det fungerar så borde Vägverket göra något åt saken.

Jörgen Gustavsson på Vägverket har svårt att förstå kritiken.

-- Granitkantstenen, i rät vinkel, finns för att markera att här får bilar inte köra upp. En trottoar är inte avsedd för fordon och då är det bra att det finns en tydlig gräns, en höjdskillnad. Bilisterna ska hålla till på vägbanan och undvika att köra på den rätt skarpa trottoarkanten.

Så någon ändring kommer inte att ske?

-- Nej, det ska vara som det är i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om