Sladd i nya bilparken

Allting går ju med elektricitet. Så även moderna fordon på två eller flera hjul. Men hur fungerar tekniken? Och vem passar den bäst?

Nödvändigt. Jim Wallenberg, elektriker vid pappersbruket, ordnade fram ström inför provkörningen.

Nödvändigt. Jim Wallenberg, elektriker vid pappersbruket, ordnade fram ström inför provkörningen.

Foto: Torbjörn Lindqvist

KISA2017-04-26 05:00

Frågor och svar möttes när anställda vid pappersbruket Sofidel i Kisa fick chansen att testa olika typer av elfordon på tisdagen.

På ett parkeringsområde som var sällsynt befriat från avgaser och motorbuller den här dagen.

Peter Larsson kör både el- och dieseldrivna truckar på bruket. Nu tog han tillfället i akt att ratta en eldriven VW Golf.

Närmast ljudlöst rullade han i väg med bilen för att efter en stund återvända med överraskningens blick i ögonen.

– Jag är imponerad måste jag säga. Vilket drag det var i bilen. Det trodde jag inte.

Men steget till att byta bort sin bensindrivna Volvo 850 är ändå långt. Priset för en ny och miljövänligare bil avskräcker.

Så är ofta reaktionen och tankarna från många, enligt Helena Engström, konsult inom Kinda kommuns projekt ”Hållbar arbetspendling” som finansieras via bidrag från Energimyndigheten.

– Det finns ett väldigt intresse och människor är positivt inställda till elfordon.

Frågan är bara vad man ska välja och vad som är bäst för en privatperson respektive ett företag.

Det, tillsammans med funderingar kring elbilars räckvidd, är frågor som Helena Engström och Kinda kommuns energirådgivare Joakim Svensson ger svar på inom projektet.

Där ingår även att kontrollera lufttrycket i däcken. Som en inkörsport till vidare samtal med bilförare.

Är trycket lågt går det åt onödigt mycket bränsle och dessutom blir däcken slitna på kortare tid.

I arbetet för en mer hållbar arbetspendling ingår även att slå ett slag för elcyklar.

Peter Härnström, säkerhets- och miljöansvarig vid Sofidel, tände på alla cylindrar när han stiftade bekantskap med en el-lastcykel.

– Den är intressant för våra interna transporter med paket. I dag kör vi med bil eftersom det är så stora avstånd på området och det skulle stjäla för mycket arbetstid att gå.

Joakim Svensson ser även el-lastcykeln som ett lämpligt fordon för föräldrar som i dag skjutsa sina barn till skolan..

– Det skulle minska antalet bilar runt våra skolor som är ett problem i dag.

Cykeln klarar en last på 100 kilo och är utrustad med trepunktsbälten.

Sofidel är bara en av flera hållplatser för projektet Hållbar arbetspendling.

Under hela maj och första hälften av juni kan även andra invånare i Kinda kommun låna elfordon för att pendla till och från jobbet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om