Orsaken till att KBK:s loppis läggs ner är en allt hårdare konkurrens, enligt Thomas Blixt, ordförande i Kisa BK.
– Vi har märkt hur inkommande varor har minskat de senaste åren.
Framför allt är det second hand-butiker i Kisa och privata loppmarknader i närområdet som dammsuger det mesta av begagnade föremål.
Det definitiva bakslaget kom 2015.
– Vi kunde inte fylla upp försäljningsborden på samma sätt som tidigare.
Med lägre intäkt som följd.
Tidigt ute
KBK:s loppis hade premiär 1970. Långt innan många ens hade tagit orden loppmarknad eller second hand i sin mun.
Initiativtagare var Ulf Johansson som höll i trådarna med järnhand över sina medarbetare i 40 år. Med goda resultat.
Bara mellan 2000 och 2010 kunde han räkna in 1,7 miljoner kronor som förstärkning till klubbkassan.
Men det låg också mycket arbete bakom, runt 400–500 timmar varje år för Ulf Johansson del.
Vad fick dig att fortsätta år efter år?
– Gemenskapen när vi hämtade prylar och fotbollsgagget med killarna som hjälpte till.
Kritisk
Ulf Johansson anser att klubben har marknadsfört loppmarknaden för dåligt de senaste åren.
– Man måste synas och även ha bra kontakter för att få in grejer.
Samtidigt inser han att konkurrensen har hårdnat.
Thomas Blixt tar till sig av kritiken.
– Vi kände oro när Uffe slutade. Det funkade ytterligare några år, men nu är det svårt att få andra att lägga ner så mycket tid som han gjorde.