– Vi sätter mer fokus på de här frågorna och fångar upp avvikelser på ett annat sätt.
Det säger Kindas socialchef Joachim Samuelsson efter Correns artikel om oegentligheter på en demensavdelning vid Bergdala äldreboende i Kisa.
Målet är att kartlägga allt som på något sätt avviker i vården och omsorgen.
Vad leder en avvikelse till?– Man utreder vad som hänt, går igenom avvikelsen grundligt, ser om det är flera avvikelser vid vissa tidpunkter och försöker hitta mönster. Är det något som behöver justeras eller är brukaren i behov av åtgärder som läkarbesök eller ändrad medicinering. Det är så vi arbetar sedan två år.
Hur märks det?– Vi har fler dokumenterade avviklelser och fler Lex Sarah- och lex Maria-anmälningar. Det betyder inte att vården har blivit sämre utan mer att rapporteringen blivit bättre.
Joachim Samuelsson ser inte avvikelser som enbart negativa.
– Det handlar mer om att undvika fallgroparna. Och att det ska finnas förutsättningar för att göra förbättringar och att kunna jobba enligt vår värdegrund och våra kvalitetsmål. Sen finns det alltid individer som skapar problem med dåligt bemötande, inställning och attityd. Ytterst är det en rekryteringsfråga.
Kinda liksom många andra kommuner har i dag svårt att få tag på exempelvis undersköterskor.
Med risk för att anställda inte lever upp till kraven?– Det är svårt att säga. Vi jobbar mycket med värdegrundsfrågor och hos vissa har det satt sig väldigt fint och hos enstaka individer har det inte riktigt gjort det.
– Totalt sett fungerar det väl och när det inte gör det är det jätteviktigt att agera.
Hur gör ni om boende och anhöriga blir oroliga efter det som hänt?– Vi har ingen plan för det i dagsläget. Är det en oro får vi hantera det då. Som närstående ska man inte behöva känna oro och man kan känna sig trygg med den vård som ges.
Joachim Samuelsson säger också:
– Händelsen är bara att beklaga, men det är inget som är representativt för Kinda. Sedan är det likväl lika illa det som skett.
Hur trygg är du med att kommunen har en bra äldrevård?– Det finns ingen anledning till oro att det varit så här över allt. Så är det inte.
Kan du lova att något liknande inte sker igen?– Nej, det skulle vara korkat att säga nåt annat när människor jobbar med människor, men jag kan lova att vi gör allt vi kan för att förebygga och förhindra.