Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket, säger:
– Skulle vi göra en fullständig upprustning av banan är det 15 miljarder vi pratar om.
– Och det är pengar som aldrig kommer att sättas på en bana som är så lågt trafikerad.
Beloppet får Michael Leijonhud vid Infrastrukturkansliet i Hultsfred att baxna.
– Det är en häpnadsväckande siffra som antingen är gripen ur luften eller sagd med ont uppsåt.
"Perfekt bana"
En fullständig modernisering av den 24 mil långa sträckan mellan Linköping och Kalmar skulle kosta runt 2,2 miljarder kronor, enligt Leijonhud.
– Det inkluderar helsvetsad räls, ny makadambeläggning, betongslipers och elektrifiering. Då skulle vi få en perfekt bana.
Att skippa elektrifiering skulle sänka kostnaden med cirka en miljard.
Han lutar sig mot beräkningar som bland andra konsultföretaget Ramböll har gjort.
– Det är oerhört väl underbyggda siffror av proffs. Allt annat är bullshit och hitte på.
Avgörande val
Den stora prisskillnaden beror på vilken typ av bana som beräkningarna utgår i från och hur snabbt tågen ska kunna köra.
Michael Leijonhud igen:
– Vi behöver ingen höghastighetsbana (maxhastighet 250 km/tim) utan det räcker 160 km/tim.
Snabba förbindelser
Målet för Infrastrukturkansliet och dess medlemskommuner Linköping, Kinda, Vimmerby, Hultsfred, Högsby, Mönsterås och Kalmar är snabba förbindelser för resenärer i regionen.
Dels med Kustpilståg med få stopp och en restid Kalmar-Linköping på två timmar och trettio minuter.
Dels med tåg som stannar på många stationer för människor som pendlar till arbete eller studier.
– Vår landsände behöver det. Som det är i dag pendlar många i bil. Ofta ensamma.