Tågen orkar inte över bron

Det handlar bara om tusendelar, men kan ändå få förödande konsekvenser. Den planskilda bron som är planerad för Stångådalsbanans anslutning till resecent-rum i Linköping riskerar att bli för brant för godstrafiken.

Persontrafiken orkar. Men det är tveksamt om godstrafiken  mäktar med en liten uppförsbacke strax utanför Linköping.Bild: JEPPE GUSTAFSSON

Persontrafiken orkar. Men det är tveksamt om godstrafiken mäktar med en liten uppförsbacke strax utanför Linköping.Bild: JEPPE GUSTAFSSON

Foto: Fotograf saknas!

Kisa2003-03-14 07:01

Enligt Banverkets förstudie till det stora byggprojektet blir lutningen 25 promille, vilket betyder att banan stiger 25 meter per kilometer. Enligt praxis bör lutningen inte vara över 17 meter per kilometer. Med låg ingångshastighet i den korta uppförsbacken till den blivande bron blir det svårt för godstågen att ta sig upp.

-- Ja, det har visat sig att det kan bli vissa begränsningar för godstrafiken. Därför ska vi titta närmare på det här genom att göra nya beräkningar, säger Dan Sennerby, projektchef för östra banregionen inom Banverket.

Bakslag för flera

Beskedet från Banverket är ett bakslag för den grupp tjänstemän och politiker från kommunerna Kinda, Linköping, Åtvidaberg, Vimmerby och Västervik som sedan tre år tillbaka samarbetar för att utveckla godstrafiken på länsjärn- vägarna från Västervik respek-tive Kalmar mot Linköping.

-- Det vore hemskt om det inte blev någon godstrafik. I så fall berörs både Tjust- och Stångådalsbanan, säger Kindas kommunalråd Anders Ljung (c).

De båda banorna möts vid Bjärka-Säby och gör gemensam resa de sista två milen till Linköping. Visserligen är godstrafiken på Stångådalsbanan vilande för närvarande, men behovet av spårbundna frakter kan bli omfattande inom en snar framtid.

4 Swedish tissue i Kisa fördubblar sin produktion av papper vilket leder till dubbelt så många in- och utgående transporter.

4 Arla foods bygger en stor mjölkpulveranläggning i Vimmerby och utgående transporter kan bli aktuella.

4 Ljunghäll i Södra Vi tar in tusentals ton metall med bil, men kan tänka sig att delvis övergå till transporter på järnväg.

4 Flexator i Gullringen har redan i dag industrispår med anslutning till Stångådalsbanan.

"Det vore förödande"

Om godstrafiken slumrar på Stångådalsbanan är den desto mer alert på Tjustbanan. Varje vecka rullar 75 godsvagnar med massaved och papper från Västerviks hamn till Linköping för vidare befordran bland annat till Värmland.

-- Det vore förödande om godstrafiken tvingades upphöra, säger Bruno Nilsson, utvecklingsledare i Västerviks kommun.

Byggstart i höst

Han förutsätter att Banverket löser problemet med den försmädliga lutningen vid infarten till Linköping.

-- Det skulle förvåna mig oerhört mycket om man inte gör en korrigering. För mig existerar inget annat alternativ än att godstrafiken ska funka även i fortsättningen.

Banverkets Dan Sennerby är hoppfull.

-- Jag tror att det löser sig.

Arbetet med att bygga den planskilda bron och ytterligare järnvägsbroar vid Linköping inleds i höst, och allt ska vara klart för trafik i början av 2006. Kostnaden är beräknad till 200 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om