Järnvägsfrämjandets representant Nils Johansson överlämnade på fredagen en lista med 183 namnunderskrifter till Kindas kommunalråd Anders Ljung (c).
Underskrifterna samlades in i samband med tre avgångar i torsdags. Samtliga resenärer skrev på uppropet och med deras stöd i ryggen vädjade Nils Johansson till Anders Ljung att Kinda tillsammans med Linköpings kommun tar sig en ny funderare kring länstågens framtid.
- Tågen är snabbare, säkrare och bekvämare. Dessutom ger det människor utmed banan en möjlighet att bo kvar.
Järnvägsfrämjandet har räknat ut att det kostar 1,1 miljoner kronor att behålla det så kallade Saab-tåget i trafik. Det är en miljon kronor mindre än den senaste beräkningen från Östgötatrafiken.
- Därför hoppas vi på en omprövning och att Östgötatrafiken presenterar en utförligare kalkyl, säger Nils Johansson.
Frågan är om Kinda och Linköping är beredda att dra ärendet ännu ett varv. För två veckor sedan beslutade kommunerna att inte lägga 2,1 miljoner kronor per år för att rädda tågen.
- Vi har fått signaler från Linköping att "har vi sagt nej så är det nej", säger Anders Ljung.
- Men vi är ändå inte främmande för att sätta oss ner öga mot öga med Östgötatrafiken. Det måste i så fall ske snart, helst i nästa vecka.