Det är konsultföretaget Ramböll som har gjort en samlad effektbedömning (se faktaruta) över trafiksitutationen i Kisa.
Dels kring riksväg 23/34, dels kring länsväg 134.
Rapporten ingår i Trafikverkets pågående åtgärdsvalsstudie som ska ligga till grund när en ny länstransportplan för Östergötland beslutas 2018.
Planen ska gälla för åren 2018–2029.
Förbättringar
Målen för studien är flera:
* Förbättra framkomlighet för trafik som passerar Kisa.
* Förbättra framkomlighet för oskyddade trafikanter, särskilt skolbarn.
* Hänsyn till näringslivets transportbehov.
* Trafiken ska inte hindra centrumutveckling.
* Förbättrad livskvalitet för invånare.
* Resenärer ska lockas att besöka Kisa.
* Förbättra miljön i samhället när det gäller buller och avgaser.
* De hindrande effekterna av väg 23/34 och 134 som barriärer ska minska.
* Kollektivtrafiken ska prioriteras så att fler väljer att åka kollektivt.
Balansgång
I Rambölls utredning listas 21 tänkbara åtgärder.
Syftet är att skapa balans mellan det statliga vägnätets funktion och kommunens planer för utveckling av Kisa.
Bland förslagen märks sänkt hastighet, hastighetskameror, tyst asfalt, trafiksignal vid övergångsställe och utökad trafikövervakning från polisen.
Utredaren föreslår även:
* Ta fram cykelstrategi för kommunen för att få fler att cykla.
* Vandrande skolbussar för barn i låg- och mellanstadiet som måste korsa riksvägen och väg 134.
(En vandrande skolbuss är ett organiserat samgående där flera familjer turas om att följa sina egna och andras barn till och/eller från skolan).
* Östgötatrafikens skolbussar kör ända fram till skolan.
* Gratis för skolbarn att åka med buss inom tätorten.
* Gång- och cykelväg mellan Värgårdsskolan och Kisa fotbollsarena.
Plus minus noll
Enligt rapporten skulle åtgärderna leda till "förbättrade förutsättningar" för gång-, cykel- och kollektivtrafikanter samt öka den ekologiska och sociala hållbarheten.
Däremot skulle genomfartstrafiken påverkas mest. Med längre restid genom samhället och därmed ökade transportkostnader som följd.
Dessutom skulle väg 23/34 och väg 134 även i fortsättningen vara "betydande hinder att korsa".
Rapporten konstaterar slutligen att summan av åtgärderna skulle leda till obetydliga förbättringar av trafikmiljön i Kisa.