Trafiken blir säkrare på riksväg 34 nästa år

Om allt går som planerat kan riksväg 34 Kisa-Linköping bli mer trafiksäker redan under nästa år. Då startar man med etapp nummer fyra, den närmast Linköping.

KISA2007-04-20 00:00

Där är det mest trafik och då anser Vägverket att det är bäst att börja där.

Sträckan närmast Kisa benämns etapp ett, men det betyder alltså inte att man inleder jobbet där. Vägverket numrerar nämligen alltid etapperna med början från söder, oavsett när de börjar byggas.

Omkörningsfält

Det framgick vid en informationskväll i Kisa Folkets hus på onsdagen då Vägverket berättade om satsningen för allmänheten och svarade på frågor och synpunkter.

Väldigt få kom för att lyssna, men de som dök upp fick bra information.

Mats Pettersson från Vägverket berättade att man planerar att bygga mitträcken med omkörningsfält utmed den 4,5 mil långa sträckan, från infarten mot sågen i Kisa fram till Kåparpsrondellen i Linköping.

Bredden minst 5,10 m

Vägsträckan är inte så bred som på många andra hårt trafikerade vägar där Vägverket sätter upp mitträcken, men man behåller dock en framkomlig bredd på minst 5,10 meter i varje körriktning.

Projektledare Jonas Danielsson nämnde att hela satsningen beräknas kosta mellan 100 och 150 miljoner kronor.

Visst markintrång

- Det blir frågan om markintrång på vissa ställen, där omkörning skall ske, och i första hand diskuterar vi saken med berörda markägare. Går inte detta tar vi till något som heter fastställelse och ärendet går då till huvudkontoret i Borlänge.

Under mötet framkom vidare att 11 broar finns utmed sträckan och på dessa finns det inte möjlighet att sätta upp mitträcke, dock kan platserna räfflas.

27 busshållplatser

Vidare berörs projektet av 15 allmänna korsningar, 20 enskilda vägar och 27 busshållplatser.

Även oskyddade trafikanter såsom cyklister skall få åka på riksvägen sedan den fått mitträcken och and­ra förbättringar. Det tyckte en åhörare verkade riskfyllt och från Vägverket höll man med om att det inte är särskilt bra; utrymmet för en cyklist blir kraftigt begränsat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om