- Smärtgränsen för vad som är acceptabelt är egentligen redan nådd, säger Per Sandström, infrastrukturansvarig vid regionförbundet Östsam.
P-O Persson, samhällsplanerare vid Vägverket, är inne på samma linje.
- Vi ser en kraftig ökning av lastbilstrafiken dygnet runt. Med det följer ännu större problem med trafiksäkerheten, buller och föroreningar. På sikt leder det till en förslumning av miljön, vilket i sin tur innebär att värdet på fastigheterna utmed genomfarten sjunker. En så negativ utveckling ska Kisa inte behöva ha.
Vägverket har de senaste åren gjort insatser för att åtminstone höja trafiksäkerheten en aning genom Kisa. Men det är långt ifrån tillräckligt, enligt P-O Persson.
- Det vi gör i dag är bara nödåtgärder.
Per Sandström gör en liknande bedömning.
- Det visar nödvändigheten av att bygga en gång- och cykelbana, vilket just nu pågår. Men det går bara att bygga den norrifrån till Skvallertorget. Sedan är det i princip omöjligt att fortsätta.
Det stora hindret är bron över Stångådalsbanan. En bro som dessutom är i dåligt skick med tanke på all tung trafik som dagligen passerar.
Ingen vet vad som egentligen rullar genom samhället. Inte ens Pär Kronström, säkerhetssamordnare i Kinda kommun.
- Det vore givetvis jättebra om vi visste, men det är inte lagstadgat att åkerierna måste rapportera sina transporter.
Kända frakter av farligt gods, i flera fall dagligen och i stora mängder, är flytande syre, ammoniak, flytande kväve, salpetersyra, gasol, bensin, etanol, dieselolja och sprängmedel. Ämnen som vid en olycka kan leda till brand, värmestrålning, tryckvågor, splitter och förgiftning.
Lastbilarna drar fram sida vid sida med skolbarn till fots eller på cykel. På en trång, backig, kurvig och hårt trafikerad genomfart som dessutom ligger i närheten av den kommunala vattentäkten.
Kindas miljö- och byggchef Yngve Blomberg är orolig.
- Det är framför allt en stor säkerhetsrisk för alla barn som måste ta sig över vägen.
Frågan är vilken beredskap som finns vid en olycka.
- Vi lever upp till de krav som ställs, säger Pär Kronström.
Det innebär att räddningstjänsten i Kisa kan varna allmänheten, göra en riskbedömning, spärra av området och svara för livräddande insatser. Däremot krävs en särskild insatsstyrka från Linköping för att sanera ett olycksområde.
Fotnot: I morgon berättar Corren om planerna på att dra riksväg 34 utanför Kisa.