-- Borgerliga begravningar, eller alternativa begravningar som jag hellre vill kalla dem, förekommer ytterst sällan, säger Sven Andersson vid Kinda begravningsbyrå.
Han har varit begravningsentreprenör i Kisa i elva år.
-- På dessa år har vi kanske haft fem alternativa begravningar och de har varit under de senaste åren.
Alve Gustafsson, kyrkogårdsföreståndare i Kisa, är av samma uppfattning. De allra flesta begravningarna omges av kristna ritualer och symboler.
-- Traditionens makt är stor på landsbygden.
Men det är en sedvänja som kan komma att förändras med tiden. Både Alve Gustafsson och Sven Andersson jämför med hur de tidigare så dominerande kistbegravningarna har fått ge vika för allt fler kremeringar. En utveckling som inleddes i storstäderna och som nu har spridit sig till landsbygden.
-- Så det här med alternativa begravningar kommer nog också till Kinda på sikt, säger Sven Andersson.
Det tror även Anne Törnqvist, begravningsombud i Kinda, med uppgift att ta till vara de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan.
-- Borgerliga begravningar kommer säkert att öka. Än så länge verkar det inte ligga i människors medvetanden att det finns alternativ.
Friheten vid en borgerlig begravning är stor (se faktaruta intill). Bland annat kan vem som helst utföra begravningsakten.
Sven Andersson har själv agerat begravningsförrättare. Han har också varit med vid så kallade borgerliga begravningar som haft kristna inslag i form av en psalm eller bön. Det är därför han föredrar uttrycket alternativ begravning.
Platsen för ceremonin kan variera, från Församlingsgården eller direkt vid graven till Folkets hus eller en villaträdgård. Vid enstaka fall händer det också att den sista färden går direkt från dödsbädden till krematoriet och slutligen till minneslunden. Utan ett ord. Utan en ton.
Men oavsett vilken utformning som begravningen får finns en regel som alla måste följa, säger Alve Gustafsson.
-- Enda tvånget är att stoftet ska gravsättas.