-- Det är ju skandal att inte ens klockan kan visa rätt tid, säger Kinda kommunalråd Anders Ljung (c)
-- Att väntsalen är stängd sommartid kanske inte är så farligt. Däremot kan det ju bli problem när det blir kallt.
Frågan är då vem som ansvarar för stationshuset i Kisa?
Enligt ett anslag på väggen är Jernhusen AB förvaltare av byggnaden.
Nore Videkärr är bolagets chef vid region öst, men han har ingen aning om varför stationen är tillbommad.
-- Det har uppstått i samband med byte av trafikoperatör och eftersom den betraktas som hyresgäst ligger ansvaret där.
-- Stationen ska öppnas, stängas och städas. Det viktigaste är stängningen på kvällen för att få ut eventuellt bus som håller sig kvar, säger Nore Videkärr.
Sedan mitten av juni sköter BK Tåg i Nässjö om den spårbundna trafiken mellan Kalmar och Linköping. Gerhard Wennerström är affärsansvarig för Stångådalstrafiken och han hävdar med bestämdhet att tillsynen för Kisa station ligger hos Jernhusen.
-- Stationen ägs av Jernhusen och som operatör betalar vi en stationsavgift som gäller för alla stationer som vi trafikerar. Då förväntar vi oss att stationen hålls öppen och städas, precis det som sker på alla andra stationer.
-- Det vore ju konstigt om Kisa var ett undantag, hävdar Wennerström.
Kisa resecentrum är som en andelsstuga i fjällen. Stationen med väntsal och expedition ägs av Jernhusen. Dessutom finns en kontorsdel som hyrs av Banverket.
På norra gaveln finns också en tillbyggnad med taxistation och offentliga toaletter. Den ägs av Kinda kommun, men tillsynen ligger hos buss- och taxiföretaget TK Buss i Kisa.
Sedan fler år har SJ, och senare Jernhusen AB, diskuterat en försäljning av byggnader och mark till Kinda kommun.
Affären var på väg mot en lösning, men stoppades när Jernhusen införde försäljningsstopp som ännu inte är hävt.
Under tiden står klockan still på 12.09 och väntsalen är stängd "tills vidare".