-- Vi har fått in många skor, säkert ett 50-tal, där sulorna har varit trasiga, säger Birgitta Franzon som arbetar på Sandströms skor på Storgatan i Kisa.
-- Stenarna i gruset är så vassa att de skär in i sulorna. På en del skor har sulorna varit alldeles fulla med stenar.
Och då handlar det inte om några nätta dansskor utan rejäla vinterskor. Skor med tjocka och grovmönstrade sulor som likväl har perforerats av de knivskarpa stenarna. Sakta men säkert tränger sedan smältvattnet in i dojorna.
Samma öde har många cyk-lister gått till mötes under hösten och vintern. Stig Andersson är cykelreparatör hos Kisa Cykel & Sport och han får lappa däck och byta innerslang stup i kvarten. Trots att cyklisterna på vintern är betydligt färre än på sommarhalvåret.
-- Jag lagar nog minst ett par punkteringar i veckan. Stenarna är sylvassa och tränger långt in i både däck och slang. Ibland är det till och med svårt att hitta dem.
Det förargliga gruset har ersatt kombinationen sand och salt på vägar, trottoarer och gator.
-- Framför allt används det inne i samhället ur miljösynpunkt för att vi ska slippa saltet, säger Lars Almberg, produktionsledare på Vägverket produktion.
Gruset består av krossat berg och innehåller två till fyra millimeter stora stenar. Många av dem är kantiga, vassa och spetsiga.
Varför inte använda grus med mindre stenar?
-- Det skulle gå att använda stenmjöl, men det klumpar lätt ihop sig i kylan.
Därmed blir vinterhalvåret ett valets tid. Ett val mellan sand/salt eller sten. Och där är stenarna att föredra med tanke på saltets påverkan på miljön, enligt Vägverket.
Nästa fråga är cykel eller promenad. Det beror mycket på hur bråttom man har.
Men skorna då?