I Kinda är Anders Lundmark känd som ägare till flerfamiljshuset Eriksborg i Kisa. En byggnad från 1904 som han låtit återställa i ursprungligt skick med både finess och noggrannhet under 2000-talet.
I ett mer världsomfattande arbete gör han sig nu också ett namn inom den globala flygplatsvärlden.
Som vd för bolaget Runway Safe med säte i Skeda strax söder om Linköping har han tillsammans med sina kollegor utvecklat en landningsbädd som ökar säkerheten på landningsbanor där utrymmet är begränsat. Som på öar i Indiska oceanen.
Men vi tar det från början.
Året är 2013 när Anders Lundmark uppvaktas som entreprenör. Uppdraget handlar om att lyfta en idé som ska landa i ett förverkligande. Som trumf på hand får han en norsk uppfinning i näven. En lättviktig stenliknande klump som mest ser ut som en väl intorkad badsvamp. I grund och botten är det ett material av krossat glas. Receptet är lika hemligt som läsken vi dricker till julmaten.
– Det har en fantastisk förmåga att suga upp energi, säger Anders Lundmark.
Snart får hans nybildade bolag uppdraget att bygga en förlängd landningsbana där det krossade glasmaterialet ligger som grund. Målet är att glasmassans energislukande sammansättning ska bromsa flygplan som av olika anledningar är på väg att kana utanför den ordinarie landningssträckan. Utan att landningsstället, som tar den största belastningen, knäcks.
Först att beställa lösningen är flygplatsen Midway i Chicago. En plats vid Lake Michigans södra strand där starka vindar och isande kyla kan ställa till det för flygtrafiken.
Arbetet får 56 timmar på sig att installera en produkt som hittills bara funnits på skrivbordet.
– Vi hade aldrig gjort det här tidigare, men hann få det färdigt på fyrtioåtta timmar så att flygplatsen kunde öppnas i tid. Det var en kick utöver det vanliga. Då kunde vi ta en dusch, en kall öl och slappna av.
Runway Safe hade fått en bra start i USA. Men glädjen grumlas när bolaget stäms av en konkurrent. Efter en tids juridisk brottning bestämmer sig det Sverigebaserade företaget för att lämna den amerikanska kontinenten.
Efter ett nytt bygge i Zürich vänds blickarna och containerfartygen mot ön Réunion öster om Madagaskar i Indiska oceanen. En ö där Frankrike har ett utomeuropeiskt departement. En sjätte landningsbädd installeras på vulkanön som då och då drabbas av skyfall och cykloner.
Bädden består av en stålprofil i botten. Över den läggs armering, den patenterade glasprodukten och sist en specialbetong som är väldigt hård och samtidigt mjuk. Allt för att ett plan som rullar i 130–140 km/tim ska kunna stanna på 70 meter. Utan att vare sig knäcka landningsställ eller liv och lem på människor.
– Så det är bra om man har på sig säkerhetsbältet.
Kontakten med Frankrike leder till ytterligare beställningar på en internationell flygplats väster om ön Madagaskar. Nyligen slutfördes även en säkerhetsbädd på en flygplats öster om ön.
Avtalet är värt 100 miljoner kronor och undertecknades på svenska ambassaden i Paris på tisdagen.
– Det är vårt största projekt, säger Anders Lundmark och skänker tacksamhetstankar till Business Sweden och Almi.
– Utan deras hjälp hade vi fortfarande stått kvar på gårdsplan i Skeda.
Han ser också en fortsättning för landningsbäddar i andra länder.
– I första vevan finns det två, tre hundra flygplatser som behöver det här.