-- Jag ser gärna att tågen blir kvar, men inte till vilket pris som helst, säger Kindas kommunalråd Majlis Johansson (s).
Hur stor del som Kinda måste bidra med är oklart, men Majlis Johansson kan tänka sig att det handlar om en tredjedel av 3,8 miljoner kronor. Det innebär knappt 1,3 miljoner kronor per år under de fem år som avtalet gäller.
Rikstrafiken träffade i början av november ett avtal med BK Tåg som ska köra Kustpilen (Linköping--Kalmar) på Stångådalsbanan de närmaste fem åren. BK Tåg har även förhandsrätt (option) att svara för lokaltågstrafiken mellan Kisa och Linköping under förutsättning att de berörda kommunerna står för merkostnaden jämfört med bussar.
Tanken är att upprusta de befintliga Y1-tågen. Tillsammans med kostnaderna för att hålla de två tågen i trafik stannar priset på fem miljoner kronor per år.
Östgötatrafiken har skissat på en lösning med bussar som alternativ till tåg. Då ersätts det så kallade Saab-tåget med en buss "av expressbusstandard" som stannar i Kisa, Rimforsa, Hamra (dit anslutningsresa från Opphem och Gärdala ordnas), Brokind, Bestorp, Bjärka-Säby, Sturefors (Klampenborg), Stationsgatan (i anslutning till Tannefors hållplats) samt Linköpings resecentrum. På eftermiddagen blir det samma resa tillbaka. Dessutom anordnas anslutningsresor från Gärdala och Opphem till Kustpilen (07.08) från Rimforsa på morgonen och omvänt på eftermiddagen (17.00 från Linköping). En åtgärd för att kunna ersätta det så kallade skoltåget.
Sannolikt måste också en förstärkningsbuss från Brokind sättas in om skoltåget försvinner. Busslösningen kostar cirka 1,2 miljoner kronor per år.
Frågan är om Kinda och Linköping kan och vill skjuta till mellanskillnaden på 3,8 miljoner kronor för att hålla läns- tågen kvar på spåren.
-- Det kunde ha varit värre, men det är fortfarande mycket pengar, säger Mariann Löfgren (s), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Linköping.
-- Vi ska diskutera med Kinda och även titta på antalet resenärer från de olika stationerna.
Majlis Johansson tycker att kommunerna har hamnat i en besvärlig sits.
-- Det är ett jättesvårt ärende som kräver en rejäl diskussion i partierna. Sen gäller det också att komma överens med Linköping.
Senast den 2 december måste Kinda och Linköping ta ställning. Dels för att Östgötatrafiken ska kunna lösa ut optionen med BK Tåg, dels för att färdigställa tidtabellen för kollektivtrafiken under 2003/2004.