Länstågen på Stångådalsbanan upphör

Nu är det definitivt klart. Länstågen mellan Kisa och Linköping försvinner från och med i sommar.

Kisa/Linköping2003-03-19 05:29

Representanter för Kinda kommun och Östgötatrafiken (Ötraf) träffades i går i Linköping för att en gång för all reda ut kostnaderna för att behålla pendeltågen på Stångådalsbanan.

-- Ötraf förklarade sina siffror och vi fick svar på våra frågor, säger Kindas kommunalråd Anders Ljung som kom till mötet i sällskap med kommunchef Anders Lind och kommunstyrelsens vice ordförande Bo Flyme (m).

Stora skillnader

Corren har i flera artiklar berättat om nedläggningshotet mot tågen och om de stora skillnaderna mellan Ötrafs och Svenska järnvägsfrämjandets beräkningar. I vinter har tågvänner och pendlare protesterat mot en eventuell nedläggning av länstågen.

Kindas kommunalråd Anders Ljung (c) gick så långt att han misstänkte Ötraf för att ha salta notan i syfte att avskräcka Kinda och Linköpings kommun från att betala för pendeltågstrafiken.

Vill inte spekulera

Ötrafs siffror är fortfarande betydligt högre än Järnvägsfrämjandets.

-- Men vilket som är rätt och fel vill jag inte spekulera i. Vi kunde vid sittande bord inte se att Ötrafs siffror är fel, säger Anders Ljung.

Han lägger nu krutet på att på sikt få tillbaka länstågen på Stångådalsbanan. Då i samarbete med flera.

Buss på riksväg 34

-- Kan vi göra en upphandling tillsammans med kommunerna i Linköping, Vimmerby och kanske också Hultsfred kan tågen börja rulla igen 2005.

Länstågen plockas bort från Stångådalsbanan efter den 14 juni.

De ersätts med expressbussar som ska gå på riksväg 34 från Kisa till Linköping via Rimforsa, Hamra och Brokind.

Matarbussar ska i sin tur se till att resande från Gärdala och Opphem kommer ut till riksvägen för vidare färd mot Linköping.

Och vice versa i motsatt riktning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!