Förslaget till ny tidtabell hamnade i postlådan hos kommunerna i Kinda och Linköping på fredagen.
Enligt Leif Johanson är turlistan praktiskt möjlig att sätta i verket, men han skickar med en brasklapp.
-- Det förutsätter att Banverkets tågtrafikledning inte tycker att det är för riskabelt. Tidsmarginalerna mellan alla tåg som är på väg ut eller in till Linköpings resecentrum är nämligen mycket små.
Som Corren tidigare har berättat är det upp till Kinda och Linköpings kommun om läns-tågen ska bli kvar efter den 15 juni. Enligt en offert från Öst- götatrafiken i höstas låg kostnaden på 3,2 miljoner per år. Kommunerna tackade nej med hänvisning till att priset var för högt.
Föreningen Svenska järnvägsfrämjandet presenterade då en alternativ lösning som skulle minska kostnaderna. I stället för att använda två länståg skulle bara ett behållas i trafik. För att klara skivan krävs att det så kallade Saab-tåget på morgonen avgår 22 minuter tidigare från Kisa.
-- Men det blir ingen höjdare för jobbarna på Saab, säger Leif Johanson.
Enligt Östgötatrafikens kontakter med Metallklubben på Saab ryms inte en tidigareläggning av arbetstiden inom flexmöjligheterna vid företaget. Leif Johanson anser också att risken är stor att resandet med morgontåget minskar på grund av den tidiga avgångstiden. Resandestatistiken visar att cirka 40 procent av resenärerna på Saab-tåget arbetar på andra platser i Linköping.
-- Blir det i stället ett stort tryck på resandet måste vi ändå ta till bussar med de kostnader det medför.
Det låter som du helst vill köra med enbart bussar?
-- Jag kör gärna med tåg, det är inte en fråga om fordon. Men ska man pendla ska det kunna ske snabbt och smidigt. Vi vet att tågen är gamla och att det är problem med punktligheten.
Östgötatrafiken har bett entreprenören BK Tåg att räkna fram kostnaden för att köra enligt Järnvägsfrämjandets förslag. Priset för det första året uppgår till cirka 2,1 miljoner kronor. Dessutom måste Kinda och Linköping ta kostnader för reparationer, indexjusteringar samt eventuell ersättnings- eller förstärkningstrafik med buss.
Senast på fredag måste Kinda och Linköping lämna besked beträffande trafiken med länstågen, säger Leif Johanson.
-- Vi gör som de vill. Är de beredda att betala så kör vi.