I går träffade Torbjörn Arvidsson, projektledare, Trafikverket, representanter för entreprenören NCC.
– Vi samlades till ett startmöte inför arbetet med sträckan Kisa–Rimforsa, säger Arvidsson.
Kollision vid TorpSamtidigt inträffade ännu en kollision på den tungt trafikerade och olycksdrabbade väg 23/34. En personbil körde in i en skåbil med släp som just påbörjat en vänstersväng för att vika av in på en mindre väg vid Torp. Föraren i personbilen fördes i ambulans till vårdcentralen i Kisa.
– Vänstersvängar är otäcka, säger räddningsledare Staffan Waldau.
Ombyggnaden till mötesfri landsväg Kisa–Linköping är en del av ett nationellt säkerhetsprojekt.
– Den nya vägen blir säkrare och därmed reduceras antalet olyckor, säger Torbjörn Arvidsson.
Förhoppningen är att arbetet med att skjuta berg (strax norr om Slätmon) kan dra i gång under augusti.
– Vi startar när semestertrafiken rullar och hoppas på trafikanternas förståelse, säger Arvidsson.
Fyra delar av sträckan får dubbla körfält:
+ Från Köleforsbron och drygt en kilometer i riktning Rimforsa
+ Sträckan Knäck–Möllerbo
+ Bergskärningen norr om Slätmon
+ Sträckan Nygård–Tävelstad
Trafikverket beräknar kostnaden till ungefär 60 miljoner kronor.
– I summan ingår kostnaden för underhållsbeläggning, säger Torbjörn Arvidsson.