Säkerheten i fokus: "Vi gör mer än vad som behövs"

Bakom varje åk i Wildfire ligger timmar av testande, klättrande och finjustering. 
 – Vi byter ut delar långt innan något händer. Vi har alltid jobbat så, säger Magnus Jonsson på Kolmårdens Djurpark.

Wildfire byggdes med svenskt virke hämtat från Härjedalen, speciellt utvalt för sin kvalitet. 1200 kubikmeter trä har använts.

Wildfire byggdes med svenskt virke hämtat från Härjedalen, speciellt utvalt för sin kvalitet. 1200 kubikmeter trä har använts.

Foto: Thomas Möller

Kolmården2025-06-19 16:28

Att sköta en berg- och dalbana som är annorlunda i sin byggnadsteknik kräver erfarenhet och en särskild känsla.

Magnus Öberg och Magnus Jonsson har hela tiden sökt och utvecklat sina kunskaper om hybridbanan med stålräls.

– Det är en liten vetenskap. Många tror att det bara handlar om att trycka på en knapp, men det är inte så enkelt, säger Magnus Jonsson, attraktionschef på Kolmårdens Djurpark.

I händelse av ett stopp och personal måste ut på banan, låser man manöverpanelen. Detta för att inte tågen ska kunna startas av misstag.
I händelse av ett stopp och personal måste ut på banan, låser man manöverpanelen. Detta för att inte tågen ska kunna startas av misstag.
Attraktionschef Magnus Jonsson berättar om det omfattande underhållsschema som genomförs med olika intervaller.
Attraktionschef Magnus Jonsson berättar om det omfattande underhållsschema som genomförs med olika intervaller.

Tillsammans med Magnus Öberg visar han ett exempel genom att peka på de olika hjulparen som sitter på Wildfires två tågset. Teamet letade länge efter det ideala materialet till hjulen.

– De blå hjulen är av polyuretanplast. Sedan har vi nylon, som är betydligt hårdare och ger högre fart. Längst bak sitter stålhjul – de är ännu hårdare. Skulle du ha dem på hela vagnen skulle det bli som en kanonkula. Nu blandar vi materialen. För det får inte gå för sakta eller för fort – då blir det inte roligt. Nu tycker vi att vi har hittat en mix som fungerar, säger Magnus Öberg.

Det tog tid att hitta rätt material på hjulen. Polyuretan som är en form av plast, nylon eller stål? Lösningen blev att växla mellan alla materialen berättar Magnus Öberg tekniker som jobbar med Wildfire.
Det tog tid att hitta rätt material på hjulen. Polyuretan som är en form av plast, nylon eller stål? Lösningen blev att växla mellan alla materialen berättar Magnus Öberg tekniker som jobbar med Wildfire.

 

Det blev många tester för att hitta det bästa smörjmedlet till hjullagren. "Vi testade olika alternativ, och det fick ta lite tid", säger Magnus Jonsson.
Det blev många tester för att hitta det bästa smörjmedlet till hjullagren. "Vi testade olika alternativ, och det fick ta lite tid", säger Magnus Jonsson.

Samma sak gäller smörjfettet till hjullagren, som måste klara både kyla och värme.

– Vi kontaktade massor av återförsäljare, och alla sa att de hade det bästa. Men riktigt så var det inte – i alla fall inte för det här. Vi testade olika alternativ, och det fick ta lite tid. Sedan hittade vi rätt, och det var en lättnad när vi kände att det fungerade. Nu känner man sig bekväm med hastigheten, säger Magnus Jonsson.

Det största arbetet handlar om säkerheten kring åkattraktionerna. Mellan säsongerna plockas vagnarna ner och ett oberoende besiktningsföretag, Dekra, kontrollerar alla svetsningar i vagnkonstruktionen.

Under kalla morgnar finns ett värmesystem som gör att materialet håller hjulen mjuka. Detta för att kunna hålla en så jämn temperatur som möjligt.
Under kalla morgnar finns ett värmesystem som gör att materialet håller hjulen mjuka. Detta för att kunna hålla en så jämn temperatur som möjligt.
Varenda bult och mutter på tågen märks för att kunna identifiera rörelser som kan uppstå på grund av vibrationer.
Varenda bult och mutter på tågen märks för att kunna identifiera rörelser som kan uppstå på grund av vibrationer.

Statens haverikommission slog fast att det var just det, dåliga svetsningar och en saknad komponent i en rörkonstruktion, som låg bakom Jetlineolyckan på Gröna Lund 2023. En person dog och ytterligare nio skadades i den allvarligaste olyckan i svensk nöjesparkshistoria.

Något sådant får aldrig hända igen.

– Vi vill kunna sova gott om natten, så därför köper vi mycket nytt. Jag anser att det är värt det. Vi gör mer med våra attraktioner än vad tillverkarna anser behövs, och vi byter ut delar långt innan något händer. Vi har alltid jobbat så, säger Magnus Jonsson.

Oftast körs ett tågset per dag, och det andra vilar eller för att användas vid toppar. "Men det blir nästan mer effektivt med ett tåg", säger Magnus Jonsson.
Oftast körs ett tågset per dag, och det andra vilar eller för att användas vid toppar. "Men det blir nästan mer effektivt med ett tåg", säger Magnus Jonsson.

 

Fakta om Wildfire Kolmården i Kolmårdens Djurpark.
Fakta om Wildfire Kolmården i Kolmårdens Djurpark.

Men det är inte bara tågseten på Wildfire som synas i detalj. Berg- och dalbanan från 2016, som i princip är helt byggd i trä, besiktigas under tio veckor varje vår. Fundament, spår och de 130 000 bultar som håller fackverkskonstruktionen på plats gås igenom eller byts ut om det behövs, inför varje säsong.

– Klättrarna som gör jobbet har tio veckor på sig. Själva arbetet tar sju till åtta veckor, men de orkar inte varje dag. Vissa dagar är det snö, blåst eller is – då klättrar de inte. De är sina egna skyddsombud på det sättet. Men de är jätteduktiga, säger Magnus Jonsson.

Upp till 4G är den kraft som passagerarna utsätts för som mest. Många har tappat mobiler eller telefoner på färden när de haft öppna fickor.
Upp till 4G är den kraft som passagerarna utsätts för som mest. Många har tappat mobiler eller telefoner på färden när de haft öppna fickor.
Några av de 130 000 bultar som håller träkonstruktionen på plats.
Några av de 130 000 bultar som håller träkonstruktionen på plats.

Trä är ett levande och rörligt material, vilket innebär att konstruktionen förändras med årstiderna.

– Hela bankonstruktionen rör på sig. Kommer du i slutet av juli eller början av augusti har träet krympt, och då kan det vara lite mer glapp. Men vi kan inte dra åt det då, för träet ska expandera igen när det blir regn och mer fukt i luften. Wildfire är en speciell bana att jobba med, säger Magnus Öberg.

En vanlig sommardag kör tågen 150 varv längs den 1 265 meter långa banan.

I maj sattes ett svårslaget rekord av en trygg fantast. I säkerhetsrapporten som skickades ut till de anställda stod det:

"Bra parkdag, lite kyligt. Ruben från Nederländerna innehar numera det nya rekordet för antalet åk i Wildfire – hela 62 åk under en dag!".

142 meter över havet reser sig träkonstruktionen för Wildfire. Fallhöjden är 56 meter.
142 meter över havet reser sig träkonstruktionen för Wildfire. Fallhöjden är 56 meter.
Wildfire

Typ: Berg- och dalbana byggd i träkonstruktion (hybrid med stålräls).

Tillverkare: Rocky Mountain Construction (USA).

Designer: Alan Schilke.

Invigning: 28 juni 2016.

Höjd: 57 meter (142 meter över havet).

Fallhöjd: 49 meter.

Topphastighet: 115 km/h.

Längd: 1265 meter.

Åktid: 2 minuter.

G-krafter: Upp till 4 G.

Kapacitet: 960 personer per timme.

Tåg: 2 tåg med 24 passagerare vardera.

Karta: Wildfire
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!