Att sköta en berg- och dalbana som är annorlunda i sin byggnadsteknik kräver erfarenhet och en särskild känsla.
Magnus Öberg och Magnus Jonsson har hela tiden sökt och utvecklat sina kunskaper om hybridbanan med stålräls.
– Det är en liten vetenskap. Många tror att det bara handlar om att trycka på en knapp, men det är inte så enkelt, säger Magnus Jonsson, attraktionschef på Kolmårdens Djurpark.
Tillsammans med Magnus Öberg visar han ett exempel genom att peka på de olika hjulparen som sitter på Wildfires två tågset. Teamet letade länge efter det ideala materialet till hjulen.
– De blå hjulen är av polyuretanplast. Sedan har vi nylon, som är betydligt hårdare och ger högre fart. Längst bak sitter stålhjul – de är ännu hårdare. Skulle du ha dem på hela vagnen skulle det bli som en kanonkula. Nu blandar vi materialen. För det får inte gå för sakta eller för fort – då blir det inte roligt. Nu tycker vi att vi har hittat en mix som fungerar, säger Magnus Öberg.
Samma sak gäller smörjfettet till hjullagren, som måste klara både kyla och värme.
– Vi kontaktade massor av återförsäljare, och alla sa att de hade det bästa. Men riktigt så var det inte – i alla fall inte för det här. Vi testade olika alternativ, och det fick ta lite tid. Sedan hittade vi rätt, och det var en lättnad när vi kände att det fungerade. Nu känner man sig bekväm med hastigheten, säger Magnus Jonsson.
Det största arbetet handlar om säkerheten kring åkattraktionerna. Mellan säsongerna plockas vagnarna ner och ett oberoende besiktningsföretag, Dekra, kontrollerar alla svetsningar i vagnkonstruktionen.
Statens haverikommission slog fast att det var just det, dåliga svetsningar och en saknad komponent i en rörkonstruktion, som låg bakom Jetlineolyckan på Gröna Lund 2023. En person dog och ytterligare nio skadades i den allvarligaste olyckan i svensk nöjesparkshistoria.
Något sådant får aldrig hända igen.
– Vi vill kunna sova gott om natten, så därför köper vi mycket nytt. Jag anser att det är värt det. Vi gör mer med våra attraktioner än vad tillverkarna anser behövs, och vi byter ut delar långt innan något händer. Vi har alltid jobbat så, säger Magnus Jonsson.
Men det är inte bara tågseten på Wildfire som synas i detalj. Berg- och dalbanan från 2016, som i princip är helt byggd i trä, besiktigas under tio veckor varje vår. Fundament, spår och de 130 000 bultar som håller fackverkskonstruktionen på plats gås igenom eller byts ut om det behövs, inför varje säsong.
– Klättrarna som gör jobbet har tio veckor på sig. Själva arbetet tar sju till åtta veckor, men de orkar inte varje dag. Vissa dagar är det snö, blåst eller is – då klättrar de inte. De är sina egna skyddsombud på det sättet. Men de är jätteduktiga, säger Magnus Jonsson.
Trä är ett levande och rörligt material, vilket innebär att konstruktionen förändras med årstiderna.
– Hela bankonstruktionen rör på sig. Kommer du i slutet av juli eller början av augusti har träet krympt, och då kan det vara lite mer glapp. Men vi kan inte dra åt det då, för träet ska expandera igen när det blir regn och mer fukt i luften. Wildfire är en speciell bana att jobba med, säger Magnus Öberg.
En vanlig sommardag kör tågen 150 varv längs den 1 265 meter långa banan.
I maj sattes ett svårslaget rekord av en trygg fantast. I säkerhetsrapporten som skickades ut till de anställda stod det:
"Bra parkdag, lite kyligt. Ruben från Nederländerna innehar numera det nya rekordet för antalet åk i Wildfire – hela 62 åk under en dag!".