654 000 kunder har bredbandFalsk mÀrkning av grillkolHÀnglÄs i klenaste lagetSvÄrare klaga till ARNRyanair kritiserasTusentals skrotbilar till tippen

KonsumentfrÄgor2003-08-26 03:01

BREDBAND. Det Àr lÄngt kvar till riksdagens mÄl att alla delar av Sverige ska ha tillgÄng till bredband. I januari i Är hade bara en fjÀrdedel av Sveriges hushÄll möjlighet att ansluta sig till internet via bredband, konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) i en rapport. Samtidigt som mÄnga svenskar saknar möjlighet att fÄ bredband, Àr nÀstan hÀlften av de redan befintliga anslutningarna lediga. PTS uppskattar att 1,2 miljoner hushÄll hade möjlighet att ansluta sig i januari. Antalet privatkunder med bredband var under samma tid 654 000 och antalet företag 62 000.

MILJÖ. Skogens marknadsför sin grillkol som svensk, trots att Ă„tminstone en del av den uppenbarligen tillverkas i Lettland, skriver RĂ„d & Rön. Konsumentverket ska undersöka om företaget brutit mot reglerna om ursprungsmĂ€rkning.

LÅSTEST. Vem som helst kan vrida eller klippa sönder flera av de vanligaste hĂ€nglĂ„sen. Det visar ett test som tidningen VĂ„r Bostad har gjort tillsammans med Svenska Stöldskyddsföreningen. Samtliga av de tio testade lĂ„sen gick sönder nĂ€r man anvĂ€nde antingen skruvmejsel eller bultsax. Under perioden maj 2002 och april 2003 polisanmĂ€ldes 19 396 inbrott i de svenska vinds- och kĂ€llarförrĂ„den, enligt statistik frĂ„n Svenska Stöldskyddsföreningen.

KONSUMENT. AllmÀnna reklamationsnÀmnden höjde sina vÀrdegrÀnser frÄn den 1 augusti 2003, vilket gör att nÀmnden kommer att pröva fÀrre Àrenden. VÀrdegrÀnsen för Àrenden som hör till sko-, textil- eller allmÀnna avdelningen höjs frÄn 300 till 500 kronor. El-, motor-, rese-, möbel- eller tvÀttÀrenden höjs frÄn 700 till 1 000 kronor.

NÀr det gÀller bank-, bostads-, bÄt- eller försÀkringsÀrenden höjs vÀrdegrÀnsen frÄn 1 500 till 2 000 kronor. NÀmnden kan dock göra undantag frÄn vÀrdegrÀnserna om tvisten Àr av principiell betydelse eller om det finns andra sÀrskilda skÀl.

FLYGRESOR. Flygbolaget Ryanairs avtalsvillkor fÄr massiv kritik frÄn nordiska konsumentombudsmÀn. Bolaget kritiseras bland annat för att man inte tar ansvar för ömtÄligt bagage trots att det Àr incheckat. Regeln att resenÀren mÄste betala det pris som gÀller dÄ biljetten bokas, inte det som gÀller nÀr den betalas, kritiseras ocksÄ. Liksom att Ryanair begrÀnsar sitt ansvar vid förseningar och instÀllda flyg pÄ ett mycket lÄngtgÄende sÀtt, skriver RÄd & Rön. Bolaget ar exempelvis inget ansvar om resenÀrer missar ett anslutande plan pÄ grund av förseningar.

MILJÖ. Hittills har 80 000 uttjĂ€nta bilar anmĂ€lts till Stiftelsen HĂ„ll Sverige Rents Skrotbilskampanj, vilket gör att kampanjen nĂ„tt det mĂ„l som sattes dĂ„ kampanjen startades i maj 2001. Skrotbilskampanjen Ă€r HĂ„ll Sverige Rents största enskilda satsning sedan 1970-talet och pĂ„gĂ„r fortfarande i tolv lĂ€n. Enligt HĂ„ll Sverige Rent finns det cirka 350 000 skrotbilar runt om i landet som i utgör en potentiell miljörisk. En skrotbil innehĂ„ller i genomsnitt 7,2 kilo bly, 6 liter olja, 10 gram kvicksilver, 5 liter drivmedel, 1,5 liter koncentrerad svavelsyra, 2 kilo högaromatisk olja samt 650 kilo metaller.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!