Dagen före julafton åkte Gerry Remmerts bil över Motalabron. Dock inte på eget bevåg, bilen stod nämligen avstängd och förarlös på en släpvagn. När Gerry ändå fick en faktura på fem kronor från Transportstyrelsen kunde han knappt tro det.

– Jag kan bevisa att jag verkligen hade bilen på släpvagnen. För det första så syns det att bilen är avstängd på Transportstyrelsens egna foton. Sen så har jag, bland annat, papper från när jag köpte dragbilen i Malmö, berättar han.

Enligt Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, så tas ingen avgift av fordon på släpkärra. Istället så är det bilen som drar ekipaget som ska betala.

– En bil på släpvagn är undantagen från broavgift, endast bilar är avgiftspliktiga och släp definieras annorlunda i fordonslag, förklarar han.

Men när Gerry försökte ompröva fakturan enligt Transportstyrelsens direktioner så fick han ett brev med besked om avslag.

– Skälet till att överklagan inte godkändes uppgavs vara att min bil visst passerat Motalabron under perioden. Det är inget jag nekar till, men jag har inte kört bilen över bron då den stod på en släpvagn, säger Gerry.

Myndigheten kan inte kommentera enskilda fall, men Jonas Maran menar att felaktigheter kan uppstå vid fotografering.

– Om ett fordon faktiskt stått på ett släp så måste det gå att konstatera för vår bedömning gällande omprövningsärendet. Varför omprövningen fick avslag vet jag inte, det är något vi kommer titta närmare på internt, säger Jonas.

Kanske hade det varit enklast att bara betala räkningen på fem kronor, men Gerry menar att det handlar om rätt och fel.

– Jag vill gå till ytterligheter med detta och kommer att överklaga igen, den här gången via förvaltningsrätten. Det kommer att bli en dyr femkrona, säger han.

Vad hoppas du uppnå med att fortsätta överklaga?

– Jag vill förlöjliga Transportstyrelsens konstiga regler. Vi betalar redan vägskatt och det är inte tillåtet med dubbel beskattning i Sverige. Det här är ett statligt bedrägeri, säger Gerry.

Kalkyler från år 2015 visar att Transportstyrelsen lägger ner en timme på varje enskild ärende om omprövning i genomsnitt. År 2016 gjordes 4388 omprövningar av broavgifter i hela landet. Skälen var, och är fortfarande, allt ifrån missnöje till äganderätt.

– Det är jättesvårt att säga någon säker kostnad per omprövning, men 500 kronor i timmen är inte långt borta, berättar Jonas Maran.

För övrigt så fick Gerry aldrig någon faktura för dragbilen.