Vägbidraget i Ödeshögs kommun sänks till 5 procent nästa år. Det tänker Roland Wristel från Stava/Lilla Krokek vägsamfällighet inte bråka om. Däremot blir han irriterad på Charles Erikssons (s) uttalande i kommunfullmäktige där han påstod att sänkningen drabbade de som satt på sina lantbruk och hade det bra.
-- Här finns det inga rika bönder över huvud taget. Och vi är inte ensamma om de här förhållandena, säger Roland Wristel som tycker att Charles Eriksson har gett en falsk bild.
Vägsamfälligheten han är ordförande för har 13 medlemmar. Tre av medlemmarna betalar merparten av kostnaderna. Det är hans granne som är änka, han själv som är sjukpensionär och Stava missionshus som drivs av frikyrkliga Sam-kretsen.
Övriga medlemmar är sommarstugeägare, nyttjar endast en kortare sträcka eller far där mer sällan.
Hur betalningsandelarna utfaller bestämmer Vägverket.
Statsbidraget är cirka 60 procent, och när kommunens bidrag sänks från 10 till 5 procent räknar han med en ungefärlig merkostnad på 700 kronor.
-- Det låter inte så mycket, men det är inte länge sedan vi hade 20 procent i kommunalt vägbidrag.
Roland Wristel räknar upp senaste årets utgifter för snöröjning, hyvling och saltning, slåtter och administration.
-- Och det är inte allt. Vägen behöver dessutom grusas vart fjärde år, berättar Roland Wristel.
Någon genomgående upprustning av vägen gjordes senast på 1970-talet, minns han. När utgifter ställs mot intäkter blir det ungefär 4 000 kronor kvar att betala ur medlemmarnas egna fickor.
-- Det är mycket mer utgifter än vad folk tror. Ju kortare vägsträcka, ju svårare är det att spara in pengar, säger han.
Vägsamfälligheten omfattar en sträcka på 1,4 kilometer, från avfarten i norr mellan Stava och Tällekullen till nästa vägkors i söder. Samfälligheten är liten men vägens historia gammal och ärevördig. Här gick Eriksgatan långt före E 4:an intill och Grännavägen ännu längre ner. Här passerar gratisbussen och postbilen, varubussen från Gränna lades däremot ner för två år sedan.
En liten promenad längs vägen lönar sig, det är en hisnande utsikt över Vätterbranterna. Den brusande motorvägen stör inte, tycker Roland som har vant sig.
Samfällighetens väg är desto mindre trafikerad, och väglaget denna dag är inte att leka med. Det ligger ett ordentligt isskikt, men Roland Wristel tror inte att vägen hade varit mindre hal om de hade plogat bort senaste snön. Det hade de gjort på en väg intill som nu är lika dålig. Sandningen försöker de samordna med en annan samfällighet för att hålla kostnaderna nere.