Trafikverket höll ett samråd för Ostlänken på Församlingsgården och informerade om sitt förslag till spårlinje för Ostlänkens delsträcka Bäckeby–Tallboda i Linköpings kommun. Projektledare Rita Ekgren poängterade att förslaget är gjort på ett sådant sätt för att i möjligaste mån minimera påverkan på miljö samt att det bara är ett förslag och att medborganas synpunkter välkomnas.
I ett rum bredvid Församlingsgårdens stora sal, där informationen presenterades, fanns Trafikverkets experter och flera "dialogstationer" där nyfikna medborgare kunde ställa sina frågor och få svar. Vid en dialogstation stod Anna Call, Trafikverkets markförhandlare, som kunde berätta hur spårlinjen Bäckeby–Tallboda ser ut, var järnvägen är upphöjd över marken och hur mycket, semt var järnvägen går under marknivå.
– De allra flesta frågar hur sträckan ser ut och om buller. Några fastighetsägare berörs direkt eftersom Trafikverket behöver köpa deras mark, men ännu fler kan beröras av buller och då kan ett köp också bli aktuellt, sa Anna Call.
Den dialogstation som lockade flest dialogsugna medborgare handlade dock inte om Ostlänken utan om Trafikverkets planer för Linghems nya bro och anslutningsvägen. Stefan Andersson, Trafikverkets projektledare för Lingehems bro, var upptagen varenda sekund. På onsdag kommer Trafikverket att fatta beslut vilket broförslag av de tre som ska gälla och tisdagskvällen var sista chansen för Linghemsborna att framföra synpunkter. Och faktum är att nästan alla i Linghem har samma åsikt när det gäller anslutningsvägen till bron. "En katastrof", "ett mycket dåligt förslag", "en hemsk idé" – är bara några av åsikterna som framfördes på plats. Redaktionen har tidigare skrivit om den planerade anslutningsvägen som är planerad att gå mellan badplatsen och fotbollplanen vilket har upprört hela samhället.
– Jag förstår Linghemsborna men Trafikverket har kommunens översiktsplan att förhålla sig till. För att vi ska kunna ändra anslutningvägen måste kommunen ändra översiktplanen, sa Stefan Andersson.
I hallen utanför fanns det en protestlista mot den planerade anslutningsvägen som flera Linghemsbor passade på att skriva under. Hittills har nästan 900 personer gjort det. En av initiativtagare till protestlistan är Fredrik Simpson, tränare på Linghems sportklubb. Varken han eller Monica Sahlberg, som skrev under, kunde förstå varför Trafikverket vägrar att lyssna på Linghemsborna.
– Protestlistan i Linghem växer hela tiden. Ingen gillar förslaget, sa Fredrik Simpson.
– Den planerade vägen kommer att förstöra så mycket både för våra barn och för hela samhället. Mina barn tränar och många barn gör det och går över den vägen som nu ska trafikeras av tung trafik, sa Monica Sahlberg.
Men hon har inte förlorat allt hopp.