Pojken hade till sina förÀldrar sagt att han ville lÀra sig simma, tog cykeln och begav sig till kanalbanken vid Göta kanalviadukten i Ljungsbro. DÀr Àr kanterna brant sluttande och vattnet brÄddjupt. Han klÀdde av sig, gick ner i vattnet, men kunde sedan inte ta sig upp.
Personalen pÄ SkÀggetorpsskolan blev omedelbart inkopplad. KlassförestÄndaren har nu kontinuerlig kontakt med den drabbade familjen och skolans kurator Àr inkopplad.
â Det Ă€r förfĂ€rligt. SĂ„dant hĂ€r fĂ„r inte hĂ€nda, sĂ€ger rektor Kajsa Andersson. Bristande simkunskap hos nyanlĂ€nda Ă€r ett oerhört komplext problem.
Det Àr dÀrför Kajsa Andersson ringer Corren. Hon vill berÀtta om hur intensivt skolan arbetar med simundervisningen. Inte för att slÄ ifrÄn sig ansvaret, utan för att bredda bilden av problematiken.
â Skolan har 370 elever i Ă„rkurs 6â9. Fyra av klasserna Ă€r till sĂ€rskilt för nyanlĂ€nda barn. Deras Ă„ldrar Ă€r 12â17, eftersom en del av barnen Ă€r överĂ„riga. Till dessa fyra klasser anlĂ€nder nyanlĂ€nda kontinuerligt. En del av dem har bara gĂ„tt i skolan en eller tvĂ„ veckor nĂ€r sommarlovet börjar.
Vid Ärsskiftet bedömde SkÀggetorpsskolan att 150 av de 370 eleverna inte var simkunniga. DÄ drogs ocksÄ ett nytt samarbete igÄng dÀr aktörerna Àr kommunens utbildningskontor, kultur- och fritidsnÀmnden, SkÀggetorpsskolan och Medley.
â Samarbetet har fungerat bra, men tyvĂ€rr har vi bara kunnat fĂ„ fem tider pĂ„ simhallen i stan och det rĂ€cker inte pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar, sĂ€ger Kajsa.
Ett bekymmer Àr att de elever som behöver simundervisning pÄ dagtid missar annan viktig undervisning.
â Det hĂ€r handlar om barn som behöver stöd i precis allt och dĂ€r förĂ€ldrarna inte talar svenska. NĂ€r de ska till simundervisning behöver de ledsagare pĂ„ bussen, mellanmĂ„l sĂ„ att de orkar med att trĂ€na samt personal pĂ„ plats som kan kommunicera med dem pĂ„ deras modersmĂ„l.
Kajsa Andersson tycker att kommunens satsning "Samlad skoldag" dÀr skolan har ansvar för eleverna fram till klockan 17 har fungerat bra. Skolan har fÄtt extra resurser för bland annat de nyanlÀnda barnen.
â Jag tror Svenska LivrĂ€ddningssĂ€llskapet har rĂ€tt nĂ€r de sĂ€ger att mĂ„nga skolor och kommuner inte följer direktivet om att alla i sexan ska kunna simma minst 200 meter, med det Ă€r ingen lĂ€tt nöt att knĂ€cka. Vi gör verkligen allt vi kan, men vi klarar inte detta ensamma.
Hon menar att skolan, kommunen och förÀldrarna mÄste arbeta Ànnu tÀtare. Och Ànnu intensivare.
â Det Ă€r skolans ansvar att lĂ€ra barnen simma, men förĂ€ldrarna mĂ„ste ocksĂ„ vara med i det arbetet. Vi för mĂ„nga samtal, bland annat kring att det Ă€r bra om flickor och pojkar kan fĂ„ simundervisning samtidigt, den biten har inte lett till nĂ„gra stora problem.
Kajsa funderar pÄ om inte simkunskaperna ska checkas redan nÀr familjerna anlÀnder och alltsÄ integreras i det första, centrala mottagandet.
SkÀggetorpsskolan undersöker kontinuerligt hur alla barnen pÄ skolan kan simma.
â Det rĂ€cker inte att lĂ€ra sig simma i sexan om man sedan inte övar kontinuerligt, sĂ„ dĂ€rför följer vi hela tiden upp eleverna. Vi försöker att hela tiden ligga steget före.
Det gÄr inte att formalisera simundervisning. En del barn behöver 10 lektioner, andra 30.
Kajsa Andersson önskelista bestÄr av tre punkter:
Kommunen mÄste ordna fler simhallstider för de hÀr barnen. Helst mellan 15 och 17 pÄ dagen.
SkÀggetorp behöver en anlÀggning i nÀromrÄdet sÄ att förÀldrarna kan ta sina barn dit och trÀna. Som Glyttingebadet.
Arbetet mÄste intensifieras nÀr det gÀller de ensamkommande barnen och ungdomarna. DÀr kan det vara Ànnu svÄrare att hitta lösningar.
â Bristande simkunskap kostar för mycket för de hĂ€r barnen. Alldeles pĂ„ tok för mycket.