Linköpingsbolaget Roxens grundare var först i Sverige med att lansera en digital hemsida 1993. Sedan dess har företaget fortsatt att utveckla produkter inom webb och idag arbetar de med hjälpverktyg som ska göra det smidigare att producera nyhetstidningar och magasin. Företaget har sitt huvudkontor i Linköping, men har också kontor i både Stockholm och USA. I dagarna blev det känt att deras verktyg nu köpts av Aftonbladet.
– Det är jätteroligt! Aftonbladet tycker om att redigera och vi har gett dem redigering på steroider, säger Per Östlund, vd och huvudägare för Roxen.
Sedan tidigare använder flera stora tidningsjättar och mediebolag runt om i världen Roxens redigeringsverktyg. I Sverige finns några av Schibsteds titlar bland kunderna, men det som är speciellt med den nya affären är att Aftonbladet valt att enbart jobba med Roxens verktyg, berättar Per Östlund.
– Vi har ju varit mycket större i utlandet än i Sverige tidigare, med nästan inga kunder alls här på hemmaplan. Därför blir det extra kul att få en stor svensk kund nu, säger han och fortsätter:
– Tidningsbranschen är i förändring, men i en tid när man inte vet vad som är sant längre kommer papperstidningar och starka varumärken få en ökad betydelse. De som läser vill veta att det är en människa som kollat att det som står stämmer. Så vi tror att det kommer finnas ett behov av den här typen av produkt även i framtiden.