35 miljoner kr satsas vid Stångån

Nu ska Stångåns kajer rustas upp. 35 miljoner kronor satsas på projektet som ska vara klart hösten 2019.

Brådskande. Om en del av kajen skulle rasa ut i ån blir den sträckan minst dubbelt så dyr att renovera, enligt stadsmiljökontorets utredning.

Brådskande. Om en del av kajen skulle rasa ut i ån blir den sträckan minst dubbelt så dyr att renovera, enligt stadsmiljökontorets utredning.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2017-06-08 10:30

Samhällsbyggnadsnämnden var kraftigt reducerad på onsdagseftermiddagen sedan oppositionen valt att lämna mötet i protest. Men beslut fattades ändå, bland annat att rusta upp ett par sträckor av kajen längs Stångån/Kinda kanal.

Det gäller dels kajen vid Tannefors slussar, som ska renoveras i vinter, utanför båtsäsongen. Där ska även lusthuset och dess brygga göras i ordning, delvis finansierat av Kinda kanalbolag.

Huvuddelen av pengarna, 32 miljoner, läggs på sträckan Tullbron–Nykvarnsparken. Där är kajen på sina håll i så dåligt skick att den sedan förra sommaren är avspärrad med staket och varningsskyltar.

– Renoveringen handlar framför allt om att kajen måste vara säker. Men vi vill också göra den vackra miljön vid ån ännu mer attraktiv, säger nämndens ordförande Elias Aguirre (S).

Vid det gamla tullhuset anläggs en så kallad målpunkt, en plats med sittmöjligheter där man ska kunna njuta av naturen och känna historiens strömningar. Gång- och cykelvägen intill kajen dimensioneras för att klara underhållsfordon på sju ton.

Kajrenoveringen har tidigare skjutits upp på grund av osäkerheten kring var Ostlänken ska gå fram. Den osäkerheten finns fortfarande.

– Men vi behöver göra det här, oavsett. Vi vill ju inte att kajen ska rasa ner, säger Aguirre.

Kostnaden 35 miljoner kronor bygger på beräkningar av Stadsmiljökontoret, som påpekar att siffran kan behöva justeras när anbuden tas in efter sommaren. Att vänta längre med renoveringen är ingen god idé enligt tjänstemännen; kostnaden för att åtgärda en kaj som rasat ihop bedöms bli minst dubbelt så hög.

Flera partier har redan rustats upp, bland annat vid Vedgårdskajen, Snugganparken och en kort bit vid Resecentrum. Även efter den nu aktuella renoveringen återstår flera sträckor som måste åtgärdas, men som inte bedöms vara lika brådskande.

Linköpings kajer byggdes 1870–1920 och är gjord i tolv olika konstruktioner, varav en del vilar på pålar av trä. Efter renoveringen räknar man med att kajerna ska klara sig i minst 80 år till.

Stångån är ett attraktivt strövområde i Linköping. Så många som 10 000 människor kan röra sig kring ån ­under ett dygn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om