– Det är dramatiskt för varje individ som drabbas av uppsägning, säger Helena Wäreby, personalchef på området support & services.
Samtidigt poängterar hon styrkan i att vara ett stort företag med möjligheter att omplacera personal.
– Det rör på sig och vi gasar och bromsar på olika ställen.
Vikande orderingång
Saabs affärsområde support & services har omkring 1 700 anställda och levererar supportlösningar till kunder inom försvar och civil säkerhet samt civila flygoperatörer. De har under året haft en vikande orderingång och underbeläggning. Bakgrunden är, enligt företaget, en förändrad marknads- och konkurrenssituation till följd av krympande försvarsbudgetar
Förändringsarbetet är redan igång och förutom personal i Linköping påverkas även anställda i Östersund och Nyköping.
Finns det risk för ytterligare uppsägningar?
– Det går inte att utesluta någonting. Vi har totalt sett ett tufft konkurrensläge med tappade affärer och affärer som skjuts i tiden både i Sverige och internationellt, säger Helena Wäreby.
Nya lösningar
Förutom redan påbörjade insatser räknar hon med att företaget behöver se över kostnader för konsulter och visstidsanställda.
Andra åtgärder är att försöka hitta effektivare sätt att arbeta genom nya lösningar och genom att våga tänka nytt. Att inte ersätta pensionsavgångar är ytterligare ett sätt att spara pengar.
Hur ser du på Saabs framtid?
– Saab har en fantastisk framtid, vi är starka i grunden men påverkade av den totala globala ekonomin som gör att vi går in i en svacka. Men vi har bra system och lösningar som det finns ett stort intresse för på marknaden, säger Helena Wäreby.