Anders Daniels landade med sin gyrokopter efter en färd på en och en halv timme från Barkarby utanför Stockholm. En kylslagen färd såg det ut som, eftersom gyrokoptern inte är täckt.
- Man flyger i 130 kilometer i timmen, så det är som att åka motorcykel ungefär. Man får klä sig varmt, sade han.
Han var en av 25 flygande gäster när Linköpings flygklubb firade sitt 75-årsjubileum i lördags. Det var soligt men blåsigt när klubben slog upp grindarna för besökare som ville njuta av flyguppvisningar, utställningar eller bara strosa runt och titta på alla olika flygplan.
En av de märkligaste var Cricri, världens minsta tvåmotoriga flygplan. Med ett vingspann på 4,9 meter och två motorer på 15 hästkrafter är det ett skrattretande litet flygplan, men trots det godkänt för avancerad flygning.
- Pilot och bränsle får inte väga mer än 80 kilo ihop, så jag har blivit tvungen att banta åtta kilo för att kunna flyga det, berättar ägaren Tom Svensson.
Flygklubben bjöd på flyguppvisning med bland annat B 17 och Vampire. Och den som ville spaka själv kunde prova klubbens nya flygsimulator med 225 graders synfält över valfri del av världen. Jag lyckades landa snyggt på Saabfältet men loopingen över flygplatsen i Mo i Rana slutade i en virtuell katastrof.
En av utställningarna handlade om visionen om hur Linköping Aviation Park kan se ut år 2014. Det innefattar ett centrum för allmänflyg, en ny flyplatsterminal för kommersiellt flyg och en företagspark, allt placerat norr om landningsbanan. Blir Ostlänken verklighet så kommer den att gå precis utanför flygterminalen, och området ska knytas ihop med Resecentrum med hjälp av Linköpings nya kollektivtrafiksystem, Link-Link.
Det som kommit närmast ett förverkligande är Centrum för allmänflyg som kommer att inrymma lokaler och hangarer för regionens affärs-, privat- och fritidsflyg.
- Vi väntar på ett beslut från Saab som förhoppningsvis kommer i juni. Då blir det byggstart i höst, berättade Jörgen Öckinger, vd i utvecklingsbolaget FlygMex.