Om man har glömt ett paraply på tunnelbanan, om bussen är försenad eller om man bara vill veta hur man tar sig från Lidingö till Bagarmossen. Ja, då ringer man SL:s kundtjänst. Den finns numera till största delen i Linköping.
När Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting upphandlade SL:s kundtjänst i våras vann Releasy AB, ett företag med en stor del av sin verksamhet förlagd till Linköping. Konkurrenten Goexcellent hade då drivit kundtjänsten sedan 2010. När upphandlingen avgjordes hade de cirka 100 anställda för ändamålet i Stockholm.
Upphandlingen överklagades av konkurrenten till förvaltningsdomstolen som avgjorde frågan (tillReleasys fördel) tidigt i höstas. Därför har Releasy legat lågt med att gå ut med nyheten om att 80 personer rekryterats i Linköping. Verksamheten har sedan den 1 juli successivt flyttats över i tysthet.
– Det hade förstås varit bättre om vi hade kunnat gå ut öppet med det. Det hade förenklat rekryteringen, men nu är alla på plats och kundtjänsten har tagits över helt och hållet, säger Henrik Ståhl, platschef i Linköping.
Är det inte svårt att svara på frågor om lokaltrafiken i Stockholm utan att ha lokalkännedom?
– Med teknikens hjälp är det generellt inga problem. Det kan vara en utmaning att förstå slanguttryck ibland, men då får vi fråga om.
Henrik Ståhl kom in i företaget den 1 mars i år. Sedan dess har verksamheten vuxit med cirka 100 anställda till att vara 250.
– Det är inte bara SL:s kundtjänst, utan vi har fått andra uppdrag också. Vi räknar med att växa ytterligare, säger Henrik Ståhl.
Kontoret finns på Teknikringen i Mjärdevi.