Butängens åkeri startade sin verksamhet i Norrköping men har nu sin verksamhet på Idögatan i Linköping. Företagets majoritetsägare och vd, Anders Karlsson säger att läget inom åkeribranschen är tufft.
– Vår bransch är inte jätterolig. Jag skulle aldrig starta ett åkeri i dag, säger han och fortsätter:
– Det har varit svårt att få ihop likviditeten med verkligheten. Det har varit en berg- och dalbana under de senaste åren. Vi hade några tuffa år där runt coronaepidemin och bränslepriserna har gått upp jättemycket. Kriget i Ukraina gjorde att bränslepriserna ökade. Reparationer, reservdelar, allting har blivit dyrare.
En lastbil som för sju år sedan kostade 1,6 miljoner kronor kostar i dag runt 3 miljoner kronor, säger Anders Karlsson.
Företagets personalchef och minoritetsägare, Rikard Lind, säger:
– Prisutvecklingen har inte hängt med. Intäkterna harmoniserar inte med utgifterna.
Är det ett generellt problem för branschen?
– Det är generellt. Det är många åkerier som har fått lämna in.
På fredagen lämnade företaget in en konkursansökan till Linköpings tingsrätt – som beviljades samma dag. Till konkursförvaltare har advokat Leif Norberg utsetts och det blir nu hans uppgift att avveckla eller försöka hitta en köpare till företaget. Han har inte gått att nå för en kommentar.
Anders Karlsson uppger att företaget har ett 40-tal anställda – i huvudsak chaufförer men även mekaniker. Företaget förfogar över drygt 20 lastbilar.
– Jag tror att vi har 42 på vår lönelista, några är timanställda. Vi har ungefär 35 heltidsanställda. Vi håller på och informerar alla anställda.