Transportstyrelsen genomförde i september och oktober förra året en kontroll av åkeriet enligt förordningen om kör- och vilotider samt färdskrivare.
I samband med det upprättades en överträdelserapport sedan det konstaterades att företaget brustit mot gällande regelverk på sammanlagt tio punkter.
Det handlade bland annat om att kraven på tillräckligt lång vilotid inte hade uppfyllts.
I augusti i år underrättades Hjertstedts om Transportstyrelsens planer att påföra en sanktionsavgift på 200 000 kronor, vilket är den högsta straffsatsen när det handlar om upprepade överträdelser.
Företagets ägare, Thomas Hjertstedt, uppger att man kommer att betala summan.
– Det är antingen det eller lägga ned. Några andra alternativ finns inte.
Hjertstedt vittnar samtidigt om en bransch med svårtolkade och snåriga regler.
– Jag förstår att Transportstyrelsen måste kolla upp oss åkare, men det blir nästan lite löjligt när en chaufför riskerar fyra tusen kronor i böter bara för att han tagit en minut för kort rast.
– Och i slutändan blir det arbetsgivaren som får ta den ekonomiska smällen.
Ingen annan yrkesgrupp kontrolleras på samma sätt, menar Thomas Hjertstedt vidare.
– En kontorist behöver knappast stänga av sin dator för att han eller hon känner sig lite trött.
– Hela arbetsmarknaden skulle kollapsa om det vore på det viset.
Hjertstedt har ägt åkerirörelsen i 20 år och har cirka 40 chaufförer anställda.
För två år sedan straffades han med 200 000 kronor i en liknande sanktionsavgift.
Han poängterar att han inte slår ifrån sig det egna ansvaret.
Han förstår att det i grund och botten handlar om säkerheten ute på vägarna.
– Visst är det så. Det kan inträffa våldsamma olyckor om en chaufför skulle råka somna bakom ratten, men i många fall blir det lätt överdrivet.
Åkeriägaren tar följande scenario som ett exempel:
– En förare rullar mot Linköping på fredagseftermiddagen för att sluta jobbet och umgås med familjen. Men vid Herrbeta tar det stopp. Han tvingas nämligen stanna och vila i 45 minuter, trots att det bara är en kort resa på några minuter innan han är hemma.
Thomas Hjertstedt anser att situationen är orimlig.
– Reglerna är för hårda. Och för krångliga. Ingen ska tro att vi inte försöker följa dem. Att försöka fuska vore förödande, men det är inte lätt att hänga med i alla turer, säger han med en suck.
Och fortsätter:
– Vi skulle behöva anställa en person på heltid för att ha koll på allt som gäller. Men det har vi inte ekonomi till.
– Istället tar vi böterna och går vidare.