Akuten i Motala kritiseras

Det brast i patientsäkerhet på akutmottagningarna vid Motala lasarett och Vrinnevisjukhuset under den gångna sommaren.

LINKÖPING2011-12-07 09:20

De två sjukhusen är inte ensamma om att kritiseras. I augusti i år gjorde Socialstyrelsen oanmälda inspektioner vid 29 av landets akutmottagningar, här i länet i Motala respektive Norrköping.

Resultaten visar på allvarliga brister på många håll i landet.

Brister i kompetens

- Vi fann att det generellt brister i personalens kompetens på akuten under sommaren, och att inte heller patienters integritet respekteras, sammanfattar Mats Vendelius, på Socialstyrelsen region sydöst, inspektionen.

På cirka hälften av de inspekterade mottagningarna upptäckte myndigheten brister i personalens kompetens. Det gäller till exempel akuten på Motala lasarett, som får kritik för att undersköterskor "sorterade" akuta patienter under sommaren.

Det kallas "triagering" på akutenspråk och innebär att patienters väntetider bestäms utifrån hur länge de bedöms kunna vänta.

Får delegeras

Detta är en uppgift för sjuksköterskor, påpekar Mats Vendelius.

- Självfallet går det att göra undantag för undersköterskor. Men det får endast ske vid exceptionella situationer och på delegering av en sjuksköterska. Det får inte ske regelmässigt under en hel sommar, understryker han.

Låg i korridorer

Den huvudsakliga kritiken mot Vrinnevisjukhuset handlar om att patienter låg öppet i korridorer också när de undersöktes.

Socialstyrelsen fann brister i patienters integritet, också på andra håll i landet.

Akutmottagningarna, överlag, kritiseras också för att man inte förnyar bedömningen av hur patienten mår, under väntetiden.

- Det ska finnas tillräckligt med resurser för att göra det, avgör Mats Vendelius.

De kritiserade sjukhusen ska, före den 15 mars nästa år, redovisa till Socialstyrelsen hur bristerna ska åtgärdas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om