Våren 2022 ska Trafikverkets lokaliseringsutredning för Ostlänken vara klar. Men just nu utreds fler alternativa korridorer än någonsin tidigare.
Extern
Ostlänken går på endera sidan av E4, med station mellan Stångån och trafikplats Linköping norra. Utgångspunkten är att Södra stambanan ligger kvar i befintligt läge med nuvarande station kvar inne i staden. Det finns dock möjlighet att flytta med Södra stambanan och samförlägga banorna med en gemensam station längs E4. Efter stationen följer banan E4, alternativt norr om Slycke/Rappestad, fram till att den passerat Vikingstad då den viker av söderut på östra eller västra sidan om Sjögestad.
Steninge
Station i Steninge, mellan Stångån och Bergsvägen. Genom staden går Ostlänken parallellt med Södra stambanan och fortsätter ut ur staden i någon av korridorerna Tift eller Kärna mosse (se nedan).
Stångebro
I denna korridor finns det möjlighet att placera stationen på Stångebrofältet, antingen i markplan åt öster eller åt väster på en bred bro över Stångån. Genom staden går Ostlänken parallellt med Södra stambanan och fortsätter ut ur staden i någon av korridorerna Tift eller Kärna mosse.
Tunnel Stångebro N
Södra stambanan samlokaliseras och de båda banorna sänks via en tråglösning in mot staden. Stationen placeras under jord i området kring Stångebrofältet. För att kunna gå i berg under staden måste stationen ligga djupt, 40–60 meter under markytan. Efter stationen stiger banorna i nordvästlig riktning och når markytan via betongtunnel och tråg i läge för befintlig stambana strax väster om Skäggetorp/Barhäll. Här ansluter den nya stambanan till någon av korridorerna Tift eller Kärna mosse medan Södra stambanan fortsätter i befintlig dragning. Möjlighet att förlägga ett spår för Södra stambanans godstrafik längs E4 utreds.
Tift
Denna korridor kan kombineras med Steninge, Stångebro och Tunnel Stångebro N, det vill säga de korridorer som har en utfart längs befintlig stambana. Korridoren gör en sväng norrut för att passera norr eller söder om Tift by. Därefter fortsätter den nya stambanan antingen längs E4 eller längre ut i landskapet.
Kärna mosse
De fyra korridorerna med kursiverad rubrik är varianter på alternativ som går längs med Södra stambanan och passerar förbi Kärna mosse och mellan Malmslätt och Malmens flygplats. Dessa korridorer kan kombineras med Steninge, Stångebro och Tunnel Stångebro N.
a) väster om Malmen
Mellan Malmslätt och Lagerlunda svänger korridoren söderut och går längs västra kanten på Malmens flygplats och sedan i riktning söderut.
b) väster om Lagerlunda
Korridoren fortsätter längs Södra stambanan förbi Lagerlunda där den passerar Södra stambanan planskilt och fortsätter söderut.
c) norr om Vikingstad
Korridoren fortsätter längs Södra stambanan för att sedan vika av norr om Vikingstad och passera Södra stambanan planskilt väster om Sjölunda.
d) genom Vikingstad
Korridoren fortsätter längs Södra stambanan genom Vikingstad och viker sedan av efter passagen av Sjögestad.
Tunnel S
Station för Ostlänken och Södra stambanan under marken längre söderut på Stångebrofältet än den norra korridoren. Här ligger berget grundare och därmed kan stationen placeras högre upp, 20–30 meter under markytan.
När staden har passerats i berget ska de båda banorna åt olika håll. Den nya stambanan fortsätter söderut medan Södra stambanan ska tillbaka till befintlig sträckning före Vikingstad. Det finns flera alternativa vägar tillbaka för Södra stambanan, därav de många varianterna i korridorerna.
Möjlighet att förlägga ett spår för Södra stambanans godstrafik längs E4 utreds. Korridoren för godsspåret är inte klar.
a) Vallarakan
Södra stambanan sänks via tråg till ett stationsläge i de södra delarna av Stångebrofältet. En trolig lösning är en station som placeras öster om Stångån för att sedan låta tunneln gå in i berget efter Stångån.
Efter stationen löper bergtunneln i sydvästlig riktning. Banorna når via tråg markytan någonstans mellan Vallarondellen och Malmens flygfält. Den nya stambanan fortsätter i sydvästlig riktning. Södra stambanan når befintlig sträckning norr om Malmen eller strax före Vikingstad. Det senare genom att de båda stambanorna går parallellt fram till passagen av Malmen.
b) Garnisonen
Korridoren ansluter öster om Tallboda. Södra stambanan dras om och ansluter till Ostlänken förbi Tallboda. Från Södra stambanan utgår även en korridor längs E4:an för ett godsspår.
Från E4 viker banorna av mot söder och via tråg ner till en station i de södra delarna av Stångebrofältet.
Efter stationen löper banorna i sydlig riktning under staden i en bergtunnel. Den nya stambanan fortsätter söderut mellan Lambohov och Tinnerö. Markplan nås söder om Vallaskogen (om Södra stambanan ansluter norr om Malmen når den mark mellan Vallarondellen och Malmen).
Södra stambanan kan ansluta till befintliga spår på tre olika sätt; parallellt med Malmslättsvägen och norr om Malmen, parallellt med Lambohovsleden eller mellan Lambohov och Slaka och sedan söder om Malmen.