Allt fler nyare bilar rostar

Nyare bilar rostar som aldrig förr. Redan efter några år kan bilen ha allvarliga rostskador i balkar och skarvar.

– Bilarna har sämre skydd mot rost än för bara fyra–fem år sedan, anser rostskyddsexperten Bernt Jansson i Linköping.  Med fiberoptik och videokamera kan han filma bilens inre. Ofta är det inga vackra scener som spelas in.

– Bilarna har sämre skydd mot rost än för bara fyra–fem år sedan, anser rostskyddsexperten Bernt Jansson i Linköping. Med fiberoptik och videokamera kan han filma bilens inre. Ofta är det inga vackra scener som spelas in.

Foto:

LINKÖPING2004-09-17 05:01

-- Jag anser rent generellt att bilarna har sämre rostskydd i dag än för fyra-fem år sedan. Många bilmodeller saknar helt eller delvis ett inre skydd i balkar och hålrum, och det innebär att rosten slår till, förr eller senare, säger Bernt Jansson på Dinitrol Center i Linköping.

Många bilägare litar på fab-riksgarantier som gäller upp till 12 år på vissa märken och modeller. Men garantin gäller i de flesta fall bara vid genomrost, det vill säga när det är hål i karossen.

Videokamera

-- De flesta tror att bilen har ett bättre skydd än tidigare för att garantierna har förlängts. Men så är det inte alls. När exempelvis Toyota för några år sedan förlängde garantin från åtta till tolv år slutade man samtidigt att rostskydda bilarna.

En kaross som är galvaniserad kan mycket väl börja rosta efter några år. Vägsalt och grussprut kan snabbt ge korrosion och ytlig rost på obehandlade ytor i exempelvis bakvagnen.

Bernt Jansson använder fiberoptik och videokamera för att filma hålrum i bilens inre. På en teveskärm kan han se om bilen är angripen av rost.

-- Det här är en utmärkt metod att hitta den dolda rosten. Men tyvärr är det många konsumenter som testar sin bil alldeles för sent. En första okulär besiktning kan mycket väl göras när bilen besiktigas på bilprovningen. Där finns experter som kan säga om bilen har tecken på korrosion och begynnande rostskador.

Genomrostat

Bernt Jansson har i år rostskyddsbehandlat omkring 200 Renaultbilar på uppdrag av Volvo/Renault. Bilarna av årsmodell 1999 och 2000 har en bakre tvärbalk som är genomrostad.

-- Totalt är det 288 Renaultägare i västra länsdelen som får den här helbehandlingen av bilen utförd kostnadsfritt. Jag tycker det är bra att Volvo tar sitt ansvar. Tänk om Ford kunde ta ett lika stort ansvar för sina bil-ägare, säger Bernt Jansson.

Ford Focus och Ford Mondeo har problem med falstätningen runt dörrar, och rost har kunnat påvisas på bilmodeller som är tillverkade för bara några år sedan.

- Visst, det här går på garantin, och det kostar inte bilägaren något. Men det måste bli dyrare för Ford att byta ut rostiga dörrar stup i kvarten än att ge bilmodellerna ett fullgott rostskydd från början. Det handlar även om företaget image och kundkvalitet.

Bästa bilarna

Bernt Jansson anser att de bästa bilarna, ur rostskyddssynpunkt, är Volkswagen, Audi och BMW, vilka har ett heltäckande skydd invändigt. Däremot är det svårt att ge ett entydigt svar om korrosionsbenägenheten på Volvos bilmodeller.

- Det finns en ojämn kvalitet på skyddet. Det går i vågor beroende på årsmodell. Men nya modeller har bra skydd, anser han.

I Bernt Janssons "bilrostbibel" finns antydningar om att Saab 9-3 rostar mindre än 9-5 i Linköping. En 9-5, årsmodell 2002, uppvisade exempelvis ojämnt rostskydd i en del balkar. Lite rost konstaterades i dörrar och framvagnen. Bilar med dragkrok är särskilt utsatta.

Japanska och koreanska bilmodeller börjar rosta tidigt i skarvar och balkar på grund av undermåligt skydd. Dessutom är Mercedes rostskyddsgaranti på 30 år så tunt, så tunt.

- Garantin följer bara nybilsägaren. När han eller hon säljer bilen efter låt oss säga fem-sex år finns inte längre någon garanti. Och Mercedes rostar lika mycket som övriga bilmärken, anser Bernt Jansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!