Bil Sweden har två förklaringar till rekordsiffran. Dels är det många hushåll som känner sig rika när bostadspriserna stiger och räntorna är låga. Dels har marknaden för privatleasing tagit fart på allvar – i fjol ökade den med 63 procent och hittills i år med ytterligare 60 procent. Mellan januari och oktober leasades 20 324 bilar ut till privatpersoner, vilket motsvarar nästan var sjätte nyregistrerad bil.
Leasing har några uppenbara fördelar jämfört med att köpa bil. Det behövs ingen kontantinsats. Det mesta utom skatt och bränsle brukar ingå – som till exempel garanti, försäkring, service och vinterdäck. Man vet exakt vad det kostar varje månad och behöver inte oroa sig för vad bilen är värd när det är dags att lämna tillbaka den, vanligtvis efter tre år.
Bertil Moldén är vd för Bil Sweden. Han minns försöken att lansera privatleasing redan för 30 år sedan.
– Det fanns många avarter på den tiden. Det var ofta oklart hur kalkylen såg ut när man lämnade tillbaka bilen. Men nu har vi snyggat till det där med hjälp av konsumentverket och återförsäljarna – och de två senaste åren har privatleasingen tagit fart på allvar.
Varför vill så många leasa bil?
– Ingen kontantinsats, ett helt bekymmersfritt ägande. Det är helt enkelt ett fantastiskt sätt att disponera en bil.
Samtidigt varnar Bertil Moldén för två fallgropar. Framför allt gäller det att hålla koll på sin körsträcka. Det vanligaste är att det ingår 1 500 mil om året – har man kört mer när bilen lämnas tillbaka blir det dyrt. Kostsamt blir det också om man utsatt bilden för mer än vad som kan anses vara normalt slitage.
– Så håll koll på din körsträcka och be att få skriftligt på vad försäljaren ser som normalt slitage, råder han.
Max Hansson är vd på Bilbörsen i Linköping. Han konstaterar att leasingen ökat snabbt efter årsskiftet.
– Allt pekar på att fler och fler vill ha det så. Många tjänar bra, men har inte sparade pengar till en kontantinsats. Då är leasing ett bra alternativ.
Men blir det inte dyrare än att köpa?
– Nej, inte jättemycket dyrare i alla fall. Generalagenterna slåss om andelar och ser leasingen som ett sätt att sälja fler bilar. Därför skjuter de ofta till ett stöd och ser till så att det blir konkurrenskraftigt.
Max Hansson berättar att det tas en kreditupplysning på alla som vill leasa bil och kraven är hårdare än på dem som köper på avbetalning.
– Leasing passar inte alla. Man är bunden i tre år och ska inte köra mer än 1 500 mil om året. Så det gäller att tänka på hur det blir om man till exempel byter jobb och börjar pendla.
Vad händer om någon inte klarar att betala månadsavgifterna?
– Kommer det någon efter ett och ett halvt år och säger att han skilt sig och blivit av med jobbet, så nog hittar vi en lösning. Visst går det att lösa ett kontrakt, nöjda kunder är ju a och o.
Bilen ska skötas också. När Max Hansson och hans kollegor leasar ut en bil följer det med en skriftlig instruktion. Där kan man läsa att varje mil utöver de 1 500 årliga måste ersättas med 11 kronor. Snedslitna däck, kantstötta fälgar, stenskott med rost, bucklor, brännmärken, tobakslukt, skadad klädsel och utebliven service är sådant som också kan kosta leasaren pengar när bilen lämnas tillbaka.
– Bucklar man bilen under leasingtiden gäller det att ta det direkt på försäkringen, säger Max Hansson.
Bertil Abrahamsson är försäljningschef på Vroom, ett analysföretag som specialiserat sig på den svenska fordonsmarknaden. Han berättar att privatleasing länge varit stort i till exempel USA och Danmark. I Sverige har det slagit igenom allra mest i storstäderna, men även på andra håll i landet där det finns en stark lokal aktör som marknadsfört leasingen.
En tydlig skillnad ser Abrahamsson i statistiken när han jämför billeasaren med bilköparen: åldern.
– Leasing lockar yngre människor. Bilköparen är i snitt 54 år, en siffra som varit konstant länge. Den genomsnittlige leasaren är 44.