Ambulanspersonal shoppade – blev 20 minuter sen på larm

En ambulansutryckning blev 20 minuter försenad efter att en av medarbetarna på ambulansen varit och handlat.

Linköping2023-07-26 14:00

Händelsen inträffade i Skåne i april. En ambulans från Premedic, med huvudkontor i Linköping, hade parkerat utanför ett varuhus eftersom en i ambulanspersonalen var och handlade.

Kollegan som var kvar i ambulansen fick då ett prio 1-larm om en patient som hade pågående kramper. Medarbetaren som var och handlade gick inte att komma i kontakt med då denne varken hade telefon eller radioenhet med sig.

Kollegan som var i ambulansen blev villrådig – vara kvar i ambulansen eller lämna fordonet och leta efter sin medarbetare?

Kollegan i ambulansen valde att vänta – vilket innebar en fördröjning på 20 minuter innan deras ambulansuppdrag kunde genomföras.

I samband med händelsen meddelade personen i ambulansen inte heller larmcentralen om att man var försenad och att en annan ambulans borde rycka ut på uppdraget.

Premedic, som tidigare bedrivit ambulansvård i Östergötland, har nu gjort en Lex Maria-anmälan till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg.

Enligt anmälan har medarbetaren som gått in på varuhuset för att handla brustit i förberedelserna när det gäller att vara larmberedd. 
Verksamhetschefen ställer också frågan i anmälan om hur lämpligt det är att utföra ärenden under en tid av mer än 20 minuter när man är i aktiv operativ tjänst.

Enligt anmälan hade händelsen kunnat medföra en allvarlig vårdskada för patienten som fick vänta.

Vi har sökt verksamhetschefen vid det aktuella distriktet.      

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!