Händelsen inträffade i Skåne i april. En ambulans från Premedic, med huvudkontor i Linköping, hade parkerat utanför ett varuhus eftersom en i ambulanspersonalen var och handlade.
Kollegan som var kvar i ambulansen fick då ett prio 1-larm om en patient som hade pågående kramper. Medarbetaren som var och handlade gick inte att komma i kontakt med då denne varken hade telefon eller radioenhet med sig.
Kollegan som var i ambulansen blev villrådig – vara kvar i ambulansen eller lämna fordonet och leta efter sin medarbetare?
Kollegan i ambulansen valde att vänta – vilket innebar en fördröjning på 20 minuter innan deras ambulansuppdrag kunde genomföras.
I samband med händelsen meddelade personen i ambulansen inte heller larmcentralen om att man var försenad och att en annan ambulans borde rycka ut på uppdraget.
Premedic, som tidigare bedrivit ambulansvård i Östergötland, har nu gjort en Lex Maria-anmälan till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg.
Enligt anmälan har medarbetaren som gått in på varuhuset för att handla brustit i förberedelserna när det gäller att vara larmberedd.
Verksamhetschefen ställer också frågan i anmälan om hur lämpligt det är att utföra ärenden under en tid av mer än 20 minuter när man är i aktiv operativ tjänst.
Enligt anmälan hade händelsen kunnat medföra en allvarlig vårdskada för patienten som fick vänta.
Vi har sökt verksamhetschefen vid det aktuella distriktet.