Ett material som kräver och ger mycket. Hennes främsta arbetsredskap är vävstolen i ateljén i Bjärka Säby.
Är det inte enformigt att sitta där och dunka fram en matta?
- Jo det är faktiskt enformigt att sitta och "dunka fram" som du säger. Men under det arbetet får jag också idéer till nästa väv. Skapandet är en del i den processen och ett sätt att komma vidare. Ibland kan det till och med vara en slags meditativ upplevelse.
Dyrt ullgarnAmmi Frisk tillverkar unika textilier med struktur och organiska mönster för privat och offentlig miljö.
- Jag former inte för att sedan överlåta framställningen eller tillverkning till någon annan utan arbetar med hela processen från idé till färdig produkt.
Tryck på textil är din andra teknik. Vilken föredrar du?
- Tryck är ett bra komplement eftersom vävningen är en lång process. Ett tryck blir klart på samma dag. Just växlingen mellan teknikerna är viktig för mig. Dessutom går det lätt att kassera ett misslyckat tryck vilket inte gäller väven.
Hur sätter du pris på en matta?
- Det beror på tids- och materialåtgång. Ett dyrt och kvalitativt bra garn innebär alltså en dyrare väv eller matta. Men ett bra ullgarn ger mig också mer tillbaka, som ett plusvärde i skapandet.
Du använder bomull, lin och ull. Vilket material har du bäst känsla för?
- Det blir nog ull om jag ska välja.
Du arbetar också som pedagog. Vad gör en sådan?
- Sedan början av 1980-talet lär jag folk att väva på kurser hos Medborgarskolan och de senaste sju åren också på Hemslöjden.
Är kursverksamheten en viktigare inkomstkälla än ditt konsthantverk?
- Jag jobbar också 45 procent i Hemslöjdens butik. Tillsammans med kurserna ger det naturligtvis en fast inkomst vilket konsthantverket inte ger på samma sätt.